Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hakank
What skrev:Läst lite trådar om olika motoralternativ och många säger att det är billigare med lilla motoralternativet än de större. (V70n)
Va skiljer dem åt i servicekostnader?
Hur mycket dyrare är 170 hk och 2.4t/2.5t i försäkring jämfört med 140hk?
Hur stor är skillnaden i soppaförbrukningen?
:roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:
Min S60 170 2002 drog med sommardäck 0.82 till och från jobbet. Min 2.5T drar vid samma resa och med samma pilot och sommardäck 0.97
Detta är då avläst ur datorn..

Hälsningar,

/Håkan
Användarvisningsbild
av G-kraft
Loner skrev:ser inget speciellt där om att 140 är billigare att äga?

Möjligen Frilins inlägg om att den skall vara bränslesnålare än dom andra, men det hänger mer ihop med gasfoten är motorstorleken, mera motor bjuder ju till mera
inspirerande körning.

/L
Jag tror att premien kan vara lite billigare, men det har mycket med vart man bor...
av Alminjo
G-kraft skrev:
Loner skrev:ser inget speciellt där om att 140 är billigare att äga?

Möjligen Frilins inlägg om att den skall vara bränslesnålare än dom andra, men det hänger mer ihop med gasfoten är motorstorleken, mera motor bjuder ju till mera
inspirerande körning.

/L
Jag tror att premien kan vara lite billigare, men det har mycket med vart man bor...
Som G-kraft säger så är platsen där du bor nästan viktigast.. helförsäkring på min S60 är 6000 kr och då parkeras bilen i garaget, och har haft körkort i över 10 år... hade jag bott nån annanstans så skulle den ligga på ca hälften...
av Perra N
hakank skrev:
What skrev:Läst lite trådar om olika motoralternativ och många säger att det är billigare med lilla motoralternativet än de större. (V70n)
Min S60 170 2002 drog med sommardäck 0.82 till och från jobbet. Min 2.5T drar vid samma resa och med samma pilot och sommardäck 0.97

Hälsningar,

/Håkan
Med samma däckdimensioner??
av haxpet
Som Loner skrev. Störta skillnaden i bränsleförbrukning mellan en kraftigare och en svagare motor sitter i högerfoten. En kraftigare motor injuder till mera aggresiv körning vilket gör att den drar mera bensin. Skulle man köra båda maskinerna i bänk med samma belastning så skulle skillnaderna i förbrukning vara ganska små.
Användarvisningsbild
av hakank
Perra N skrev:
hakank skrev:

Hälsningar,

/Håkan
Med samma däckdimensioner??
Well. Tror att 2.5T har lite större omfång på däcken. Det känns iaf som om att 50km/h avläst på hastighetsmätaren i 2.5T går fortare än i 2.4 170hk. mao så kom man längre enl hastighetsavläsning i 2.4:an på samma mängd bränsle om nu datorn använder sig av hastighetsmätaren när den kalkylerar. Vad betyder detta då..Om jag tänker rätt så här på morgonen så är skillnaden alltså ännu mindre i bränseförbrukning mellan dessa två bilar (?)
Hälsningar, Håkan
av Perra N
Har en kund som har en av varje, en 170 hk och en 2,5T, och det brukar diffa ca 0,5 dl /mil i skillnad mellan dem. Bägge bilarna körs i landsvägs och motorvägsfart och ungefär med samma gasglada chaufförer.
Fördelen med 2,5T är att man slipper nedväxlingar vid snabba omkörningar, och att den ger mer komfortkänsla, speciellt med aut. låda.
av Alminjo
Perra N skrev:Har en kund som har en av varje, en 170 hk och en 2,5T, och det brukar diffa ca 0,5 dl /mil i skillnad mellan dem. Bägge bilarna körs i landsvägs och motorvägsfart och ungefär med samma gasglada chaufförer.
Fördelen med 2,5T är att man slipper nedväxlingar vid snabba omkörningar, och att den ger mer komfortkänsla, speciellt med aut. låda.
bara bättre om den växlar ner vid omkörningar.. absolut inget emot det!
"Sentry mode" kamera?

Hej. Jag funderar att skaffa en kamera som har Tes[…]

Kan man kolla upp varför den vibrerar på[…]

På v70n så är det inte bara att p[…]

Är det länge sedan skivan byttes har den[…]