Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Har skaffat en Volvo s80, 99, 170hk, som har gått 17000mil. Serviceboken fanns inte vid köpet, men ägaren har försäkrat att oljebyten sköttes som det ska. Bilen kändes seg och orkeslös.
Hur som helst, jag har låtit o göra en ordentlig service på en Bosch verkstad med oljebyte både i motorn och i växellådan, bytt tändstift, luftfilter, gått igenom och bytt mycket i framvagnen osv. Felkoderna kollades okcså - det fanns inga. Den nya oljan i motorn är Mobil1 3000 5w-40. Nu blev bilen mer dynamisk och rolig att köra. Jag bara jublade!
MEN, en vecka efter service tändes lambda-lampan, EMISSIONS SERVICE ERFODRAS stod det. Bilen gick ändå bra. Bränsleåtgången ändrades inte, 0,96 som vanligt. Åkte på en gång till BOSCH vekstan, där konstaterades det att felkoden hette 640A Kamaxelinställning inlopp - mekaniskt fel.
På verkstan sa dem att kamdrevet skall bytas, ingen billigt mao. Vi släkte felet för att se om felet kommer igen. Vilket det gjorde - efter 3 dagar och 20 mil. Ny lyser lampan igen och det är samma kod, men bilen fungerar bra ändå utan några problem. Jag har bet verkstan att släcka lampan igen och ny behöver råd om det är verkligen kamdrevet eller ngt annat: fel olja, mm.
Tackar på förhand,
Alex
Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]

Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte […]

Transmissionsolja till M66

Kollade lite mer nu, och volvo orginaloljan p&arin[…]