Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av derwiking
Hej
Jag är helt ny på detta forum och som Volvoägare! Jag köpte helt nyligen en s80 t6 03:a som bara gått 6900mil.
Underbar bil! Jag har kört japanskt och nu sist franskt.....jag behövde gå ur träsket... visst japanska bilar är bra men de har kanske inte så mycket "det"...

Min bil går jättebra, men en arbetskompis har haft en chippad bil och han tycker att jag borde göra detsamma!

Min fråga är således:
Skall man chippa? Erfarenheter? Vilka skall göra det? Märks det någon skillnad (acc, bränsleförbrukning mm)

Tacksam för hjälp!!

Cheers
av N0RBERG
Vill du har mer effekt så ska du självklart chippa bilen :wink:
Har bara positiva erfarenheter av chiptrim. Märks stor skillnad, bilen blir vassare helt enkelt.

Ang. bränsleförbrukningen så är ju verkligheten att man oftast kör hårdare med trimmad bil, och därmed ökar förbrukningen. Men annars kan man väl säga att förbrukningen blir oförändad. Vissa upplevet tom att den minskar. Det har jag dock aldrig upplevt; kanske just pga att man kör hårdare.

Autotech motorsport eller BSR brukar vara populära när det gäller volvo.
av franky
Är det någon här som har haft problem med att trimma T6'an?
jag menar kör man som en tok så får man säkert problem, men om kör
städat, använder effekten vid omkörning osv.håller lådan för det?

Är själv sugen på och trimma min och sätta på Ferritas sportsystem.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Jag saknar bottendraget jag hade i min saab 9-5 2.3t maptun steg3. Den drog som f ifrån 2500rpm som jag saknar i min T6:a som behöver varv. Om du ska trimma, se till att ha bytt oljan i lådan. Kör i manuellt läge och ge aldrig fullgas innan 2800rpm då skonar du lådan.
av franky
Lite tråkigt att inte kunna ge fullgas ifrån låga varv eftersom det är där som trimmet ger mest, :???: men jag antar att det räcker till.
Vad grundar du dina uppgifter ifrån? bara nyfiken.
Är det någon här som vet hur stor skillnad det gör på T6án

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s40[…]

Prova och ställ i bilen i ett varmgarage s&ar[…]

Elpriset

Ungefär som när Amazon säljer LED-l[…]

Polestar optimering v60 b4 diesel

Någon som har gjort en optimering och vill[…]