Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mrwehle
Hej,
Jag äger sedan 3-4 månader tillbaka en S60-01 2,4 som precis gått 17000mil.
Jag är jätte nöjd med bilen.

Jag har dock ett ljud som jag stör mig på, ljudet kommer endast när motorn är varm och vid exakt 2000varv, det försvinner lika fort som det kommer, dvs så fort varvtalet blir lite högre.
Jag skulle beskriva ljudet som brummande, typ bööööörrrr...har en kollega som tror det kan vara nån värmeplåt som orsakar det..

Jag servade bilen på Bilia 1 vecka efter jag köpte den, då hade jag knappt kört den så jag bad service killen testa den, han upptäckte inga fel eller bra att veta grejjor.

Är det någon som vet vad det kan vara?

Mvh Markus
av Fred
Jag har ett liknande problem, dock vet jag inte om det är just vi exakt 2000 rpm. Ljudet låter precis som du beskriver, ett lågfrekvent durrande vid lågt varvtal och lite tung belastning.

Problemet är att den här typ av ljud är otroligt svåra att lokalisera...de går ju inte att framkalla när bilen står stilla och man kan ju inte ligga i motorrummet eller under bilen för att söka efter det under färd... :roll:

Det vore fantastiskt ifall någon känner igen beskrivningen av ljudet och har haft samma och lyckats åtgärda det!

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av Charmed
En ganska vanlig sak är ju skyddsplåten som sitter på avgassystemet intill torpedvägg. typsikt ilalåtande vid ett visst motorvarv.
av Fred
Menar du att den lossnat på något sätt eller att den bara skramlar i allmänhet?

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s40[…]

Prova och ställ i bilen i ett varmgarage s&ar[…]

Elpriset

Ungefär som när Amazon säljer LED-l[…]

Polestar optimering v60 b4 diesel

Någon som har gjort en optimering och vill[…]