Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Magnus308
Efter att ha felsökt lite konstiga missljud som jag har från koppling, växellåda, svänghjul eller vad det nu är som låter så bestämde jag mig ikväll för att kolla nivån i min växellåda.
Jag har för någon månad sedan fått oljan bytt på en oberoende verkstad och tänkte att det kanske är säkrast att kolla att allt är som det ska.
Lyfte upp bilen med orginaldomkraften och lossade framhjulet och sedan nivåpluggen och då rann det ut olja ur nivåhålet så jag skruvade snabbt tillbaka den igen, Efter att ha lyft upp bilen så högt det gick med min orginaldomkraft så lossade jag pluggen igen och då rann det fortfarande ut olja så jag gav upp och satte tillbaka allt igen.
Borde inte oljan vara kvar i lådan om det är rätt nivå om jag har bilen lutad när jag öppnar pluggen, Mitt garagegolv (Betong) är relativt plant.
Efter att jag monterat allt igen startade jag bilen och lät den gå på tomgång och nu hade jag helt plötsligt inga missljud så jag lät den gå 5 min och allt var frid och fröjd.
Tror det rann ut ca 1,5dl ur lådan och det kunde runnit ut mer om jag inte satte tillbaka pluggen så snabbt.

Kan verkstaden ha lyckats överfylla min låda på något sätt genom att kanske inte få ut all gammal olja och kan man få missljud i form av metallisk tickande ljud pga det?

Tillägg: Jag har kvar överbliven olja så jag vet att dom använt den mängd dom skulle och det var rätt sort olja i lådan.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Att hälla i för mycket när man har nivåplugg är ju en bedrift. Byt verkstad! Man fyller på tills det precis börjar sippra ut genom nivåpluggen. Alternativt är att mäta den olja som tappas ur och fylla på med exakt samma mängd. detta kan man gör aom nivåpluggen kärvar
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Det står ju i manualerna hur mycket olja lådan rymmer. Det är ju bara det att man får inte ur all gammal olja om man öppnar pluggen. Och håller man sen i den mängd som står så blir det för mycket.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Ja därför har man en nivåplugg eller mäter den olja som rinner ut via avtappningspluggen. Se till att tömma ur all överflödig olja, den kan spränga packboxen mellan motor och låda med oljeläckage som följd.
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Håller med föregående hur lyckades dom hälla i för mycket, har dom tippat bilen på sida för att lyckas med detta :???: .
Användarvisningsbild
av Magnus308
jojjeblom skrev:Håller med föregående hur lyckades dom hälla i för mycket, har dom tippat bilen på sida för att lyckas med detta :???: .

Jag trodde själv att det var omöjligt och jag lutade bilen ganska kraftigt och det rann ändå ur nivåhålet :???:
av Finell
Det händer faktiskt att bilar är överfyllda från fabrik, som kan leda till att lådan driver lite - men däremot ska det ej ge missljud.
Växellådsolja burkar normalt nästan aldrig bytas även om det kanske är bra om man gör det efter ett längre intervall.
Visst "missljud" kan förekomma när bilen står på tomgång, om det förvsinner när kopplingspedalen trycks ned så är det helt normalt.
Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]

Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte […]

Transmissionsolja till M66

Kollade lite mer nu, och volvo orginaloljan p&arin[…]