Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Niklasxxx
Hej, har lite problem med min -01 V70 2.4T awd (orginal)

vid varje start så klarar den inte hålla tomgången så jag får manuellt hålla varvet vid ca 3-4000rpm en stund för att sen sakta släppa gasen och då funkar det men va fan.....så vill jag ju inte ha det.
men det är inte enda problemet, har heller ingen turbokraft, trodde det var min magnetventil som var kass så jag har bytt ut den mot ny men tyvärr ingen större skillnad, har kollat slangar mm till turbo och de verkar hela.
nån som har ett hett tips jag kan kika på?

har även för inte så längesen rengort gasspjället, även stift bytta nyligen
Senast redigerad av 2 Niklasxxx, redigerad totalt 0 gång.
av Niklasxxx
ryckte ur batteriet efter jag bytte slangen idag. Jag har ryckt ur strömmen till magnetventilen för att kolla om det blev någon skillnad men jag märkte ingenting, känns som om att jag inte har något laddtryck över huvudtaget. Suck!
av Andis
Gissar på att du inte har en motorlampa som lysser. Eftersom du inte skrev något om det, kanske till och med kollat felcoderna om det fans några och nollat dom.

Kan inte vara så enkelt att det är stop i katalysatorn.
Har en kompis som till och med byte turbo för att den inte ville ladda, tjata på honom att kolla katalysatorn först innan han byte turbo, men icke. Ladda precis lika dant efter turbo bytet. Då kontrolera han katalysatornoch det var stop i den, efter bytet av den gick den som vanligt igen.

Mvh
Andis
av gimmi
Bra tippad att de kan vara katalysator,
de borde fungera mycket bra på tumgången och väldig doligt med gaspådrag
Spjäll kan vara men de lyser lambdasond lampa (motor lampa)
Komplettera beskrivningen (de kan vara många olika fel) har du läst felokoder!!!
Användarvisningsbild
av greeeken
Nej gimmi den gula motorlampan behöver INTE lysa för det.
Eftersom du har en 01 så kan spjället spöka
börja med att rengöra det.

Sen minns jag att jag hade samma symptom. Det var ett dåligt batteri i mitt fall.
Den kunde inte hålla tomgången o dog..
Kolla konditionen på ditt batteri.
Detta är enkla saker som du kan kolla själv o tar inte så lång tid.
av Per L
Du har lyckats med konststycket att sätta en rubrik på ditt inlägg som inte ger den minsta ledtråd om vad inlägget handlar om!

Per L

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? […]

Elpriset

50W och 300W vid optimala förhållanden[…]

@mimeck , Ja, då är det nog inte den k[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]