Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jaku
Har en XC90 T6 -03 som gått ca 9000 mil. Helt plötsligt ylar turbon ovanligt högt och den "viner" redan vid ganska lätt gaspådrag... nått känns fel. Är dock lika pigg och känns som vanligt om man stampar på. Nån som känner igen symptom?
av klima
Låter som en dålig Turbo Control Solenoid, P/N 30670448-7
Lätt att byta själv sitter ungefär mellan luftfiltret och strålkastaren, tre tryckslangar som går till den. Var noga med rätt slang om du ska byta, de ska vara färgkodade och det sitter ett diagram på undersidan av huven.
av klima
Jo, det är det. Samma sak.
Då kanske du kan få en ny på garanti. Ibland går de sönder ofta, specielt om det finns lite olja i slangarna och i intercoolern som smutsar ner TCV.

Här finns en tråd i samma ämne. Bra tips i den.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=39138

Här finns en aftermarket TCV för Volvo som ska hålla bättre.
http://www.ipdusa.com/Volvo-XC90/Engine ... -608-4236/

Med en turbo är det mycket lättare att felsöka med en Felkodsläsare samt turbotryckmätere.
Denna har bägge funktionerna i en.
Endast XC90 som har inbyggd turbotryck info, andra volvo behöver seprat mätare.
http://www.ipdusa.com/Volvo-XC90/Tools/ ... -734-2681/

Givet hur gamla dina slangar är skulle ett bta av dem till silikon göra underverk, men det är rena tortyren att komma och och byta några av dem. Kankse börja med att skruva åt slangklämmorna.
av Jaku
Tack för tipset. Förra gången den pajade så var symtomen annorlunda, då kändes det som om turbotrycket pulserade, nu är det mer som om turbon bara låter mera, stampar man till ordentligt så går den lika bra som vanligt. Likt nån i den tråd du bif. så tyckte jag också att jag hade mer kraft med trasig magnetventil den gången, vid ett rödljus så kom trycket direkt, nu är det mer ketchupeffekt. Har beställt tid för annan service imorgon, får se vad verkstadskillarna kan hitta. Aldrig kul när det strular.
av Jaku
Verkstan hittade en slang till nån tryckventil som släppt samt efter tryckkontroll ett spräckt grenrör till vevhusventilationen (det stora ovanpå motorn), såg lite oljebeläggning där när jag kollade så det stämmer ju. Man undrar dock varför, för högt laddtryck eller bara gammalt eller vaddå?
av klima
Jaku skrev:Verkstan hittade en slang till nån tryckventil som släppt
JApp, tror det är den "Röda" som går från TCV till WasteGaten. Det är den svåraste att komma åt.
Jaku skrev: samt efter tryckkontroll ett spräckt grenrör till vevhusventilationen (det stora ovanpå motorn), såg lite oljebeläggning där när jag kollade så det stämmer ju. Man undrar dock varför, för högt laddtryck eller bara gammalt eller vaddå?
Detta var intressant! Menar du inte plast grenrör som går från ovansidan motorn till vevhusventlationen? Eller menar du att den metaliska grenröret spruckit?

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? […]

Elpriset

50W och 300W vid optimala förhållanden[…]

@mimeck , Ja, då är det nog inte den k[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]