Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sweboy83
Hej.

Jag ska koppla in mitt PA-200 slutsteg i bilen, och upptäcket att det finns två stycken "runda" uttag
bak på stereon, är det ngn som vet vilket av dom runda jag ska ta för att koppla rätt?

med hopp om hjälp.

MvH
Micke J
Användarvisningsbild
av Severin
Det borde stå nåt i stil med amp till steget och cd eller liknande för växlare, på äldre volvo stereon så va det 8 pin till cd växlare och 6pin till steg
av Sweboy83
Severin.
Den kontakten som följer med är 6 pin, så ska försöka kolla om det är den då...
bara man inte bränner steget.... vore ju sjukt tråkigt....
av Fred
"Fel" uttag är ju en in-signal för CD-växlare så du kommer inte bränna steget genom att koppla fel. Dock är det 6-pins DIN för steget och 8-pins för CD-växlaren så du har rätt kabel.

Jag har inget minne av att uttagen är uppmärkta. Det behövs ju inte eftersom de är två olika standarder.
av Sweboy83
fan vad nice..... får man se om man behöver ladda ner progvara till stereon
hos volvo då el om det fungerar, ngn som vet om det går att stoppa i ett PA-300
slutsteg istället? el ehöver man ny prog vara då?
av Tartryffel
Sweboy83 skrev:fan vad nice..... får man se om man behöver ladda ner progvara till stereon
hos volvo då el om det fungerar, ngn som vet om det går att stoppa i ett PA-300
slutsteg istället? el ehöver man ny prog vara då?
Har kollat på det här helt nyligen. Det ska inte behövas programvara annat än för att bilen ska "uppspecas" i Volvos datorer. Steget kommer fungera ändå.
PA-200 eller PA-300 spelar i det avseendet ingen roll alls.
av Fred
Det enda jag har sett när det gäller mjukvara är att den ställer in stereons parametrar "optimalt" för ett steg. Detta är dock obekräftade uppgifter och dessa inställningar kan man göra själv genom de sk "hidden menues". Personligen föredrar jag att göra inställningarna själv, då blir ljudet som jag vill ha det...inte som någon på Volvo bestämt att det ska vara.
av Sweboy83
hummmmm.... spännande värre med andra ord, ska bli intressant att se hur det bir, ska slänga in nya högtalare i morgon och se om jag kan få in slutsteget i helgen... (enligt bilia i sthlm så finns det två mjukvaror, en för PA-200 och en för PA-300) Men dom här "hidden menues", vart kommer man åt dom då? och vad gör dom? Sen om man vill kasta i en subba, org såklart, då måste man uppdatera el?
av Fred
Det mesta av det du frågar är redan besvarat på forumet...testa att göra lite sökningar så kommer du se att det redan finns massor av information.
av Sweboy83
kanoners, ny här....
sökte på sub, subb och subwoofer hittade att någon skulle installera i en 05:a men det framgick inte vad jag läste om det fungerade utan nedladdning. Då kommer säkert en dum frågan, kan jag ladda ner mjukvaran så jag har den "liggandes" i bilen och sen montera en subba (om jag hittar ngn till en bra peng?) el blir det krig då i bilens data värld? skillnad mellan dom till 2000-2004 och 2005-2007:orna om det är ngn som vet?
EX60

Betalar 8750kr/mån för min CareByVolvo […]

Elpriset

Hmmm... låter som 3000 Kinawatt.... lever[…]

Transmissionsolja till M66

Ja, det låter som en bra idé. Gå[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den[…]