Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lorden
Jag har tidigare inte ägt någon framhjulsdriven Volvo och är sedan en tid ägare till en XC70 -01. Jag upplever att min XC70 är betydligt bullrigare och att man hör vägytan tydligare än de V70 som jag har kört och åkt i. Är det här inbillning eller är det så att XC70 har en hårdare fjädring/stötdämpning och annorlunda däckdimention som gör detta eller är det rent av så att det är något knas med min XC70?
Naturligtvis så påverkar väl även däckvalet ljudnivån och att man upplever vägen som "hårdare" med grövre däck (kör dubbfrria Pirelli), men rent generellt; är det någon som upplevt att XC70 bullrar/vibrerar betydligt mer än en vanlig V70?
av llesrof
Nja, en Cross Country är nog inte bullrigare än andra V70. När jag köpte min XC70 satt det Noikan VR (året-runt-däck) med originalfälg på den och dessa var betydligt tystare än de Kumoh jag fick med till sommarhjulen. Jag kan tänka mig att dina dubbfria Pirelli är lika tysta/bullriga som mina egna vinterdäck. Mina vinterdäck är Noikan VR. Varför jag inte har kvar originalhjulen med dessa däck är en annan historia som vi kan ta en annan gång :D

Jag har inte haft någon vanlig V70 så jag har inte så mycket att jämföra med mer än alla de V70 jag åkte i som passagerare. Och när jag är passagerare tycker jag alltid att det är lugnare och tystare men det beror förmodligen på att jag är mer uppmärksam och mer spänd när jag kör min egen bil. Minsta vibration och plånboken kippar efter andan och jag börjar kallsvettas :D
av swewoody
Hej!

Vet inte om detta har med ditt problem att göra , men har du kollat motorbussningarna ?
Jag har 2st som är trasiga, den stora uppe och en liten under som sitter fast i växellådan och det vibrerar rätt mycket.
Ska byta nu i helgen och se om det blir nån skillnad.
Har en XC70 D5 -04

Mvh Peder
av Gandalfi
swewoody skrev:Hej!

Vet inte om detta har med ditt problem att göra , men har du kollat motorbussningarna ?
Jag har 2st som är trasiga, den stora uppe och en liten under som sitter fast i växellådan och det vibrerar rätt mycket.
Ska byta nu i helgen och se om det blir nån skillnad.
Har en XC70 D5 -04

Mvh Peder
Hur vet om motorbussningarna är på upphällningen?
Användarvisningsbild
av Lorden
Det har varit en lång historia kring min bils oljud och skakningar; Byte av dualsvänghjul (som nu ska bytas igen eftersom man satte dit ett begagnat som troligen det var defekt), byte av inre styrleder som glappade, balansering av hjul och 4-hjulsinställning, byte av övre motorfäste.....
Nu menar min däckverkstad att de piratfälgar, som då påminner starkt om originalen, har varit ett problem tidigare då centrumhålet är bara aningen större än navcentrumet och att det är svårt att få dit en mellanring och de därför inte centrerar som de ska och kan ge upphov till oljud och skakningar.

Jag ska nu på med nya fälgar och däck med förhoppning om en tystare gång. Sen kanske det är logisk om XC70 bullrar något mer då det är nästan dubbelt så mycket som rör sig jmfr med en V70. Men vad jag har förstått så beror höjden på XC70 på längre fjäderben och kraftigare fjädrar, vilket då logiskt skulle ge en hårdare gång, eller har jag fel? Det är inte olidligt men man hör vägbanans skiftningar tydligt i hela bilen, alltså även bakifrån......
Transmissionsolja till M66

Hej, Frågan gäller en v70 2011, D3, ma[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]