Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av helgonet1
Hej

När jag var ute en sväng igår med bilen så började det komma kallluft ut ur munstyckena fast jag hade kliman inställd på 20 grader samt körde på manuella inställningar, ute tempen var vid tillfället ca 10-12 grader. Ska det vara så lr?? Senare när jag åkte hem på kvällen så körde jag på samma inställningar och då kom det varmluft, ute tempen var då ca 2-3 grader. Finns nån sensor uppe på instrumentbrädan har jag hört som kanske är orsaken till detta jag menar solen låg ju på där hela tiden så den trodde kanske att det var varmare än vad det i själva verket var, bara spånar lite..... ?:-/

När jag köpte bilen så fungerade inte värmen utan rätt som det var kunde det komma iskall luft istället för varm men detta åtgärdades på verkstad med mjukvaruuppgradering samt rengöring av fläkt (den lilla som sitter strax under radion) och byte av diod lr vad det nu var som sitter på samma ställe. Sen dess har det fungerat bra, bortsett från igår då men det kanske ska vara så lr??

Ingen som vet???? ?:-/
Användarvisningsbild
av leiwi
är lite svårt att säga om du har något fel? På instrumentbrädan finns en solinstrålningsgivare (där larmdioden sitter) . om det nu var så att du hadde stark vårsol så skulle det kunna bli det fenomen som du beskriver.
Användarvisningsbild
av helgonet1
leiwi skrev:är lite svårt att säga om du har något fel? På instrumentbrädan finns en solinstrålningsgivare (där larmdioden sitter) . om det nu var så att du hadde stark vårsol så skulle det kunna bli det fenomen som du beskriver.
Jag börjar tro att så är fallet. På instrumentbrädan var det säkert 20 grader lr ännu mer då givaren sitter ganska nära vindrutan och det vet väl de flesta att när solen lyser genom en glasruta så blir det varmt. Det som är konstigt är att den lilla dioden (tror den heter så) som sitter under radion ska ju känna av tempen i kupén och därmed justera tempen, iofs så blir det varmt i kupén när vårsolen skiner in men detta innebär ju då att man inte kan styra/justera värmen under dessa förhållanden och det är ju inte bra.

När man kommer upp i landsvägsfart så kyls bilen ned menast solen värmer upp "solinstrålningsgivaren" på instrumentpanelen och jag började faktiskt uppleva kupén som något svalare och hade jag nu vridit upp värmen (vilket jag i detta fall inte gjorde) så hade det varken gjort till lr från - man har alltså ingen kontroll över kliman då. I en bil utan klima som min fd MB så kunde jag blåsa på värme när som - oavsett årstid. Nu sätter man inte på värmen i bott en sommardag men bara så att ni förstår vad jag menar. I MB har man "full kontroll" i Volvon är det elektroniken som har full kontroll istället vilket i detta specifika fall är dåligt.
Transmissionsolja till M66

Hej, Frågan gäller en v70 2011, D3, ma[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]