Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan,
Nu när det börjar bli skönt att vara ute i solen skall jag göra rent min vevhusventilation, och jag har givetvis kikat in på Pettssons instruktion på:
http://www.pettsson.com/reng-vevhusvent ... motor.html

Jag har mentalt ställt in mig på att göra det så snålt som möjligt, och tänkte därför rengöra slangar och fälla, i st f att byta ut dem (om de inte spricker förstås).

Jag undrar två saker:
1) den första är om det går att öppna fällan, och sedan stänga igen den? Pettsson nämner att han öppnar sin med våld, och den ser inte ut att gå att stänga till igen...

2) Den andra är vilket rengörings-/lösningsmedel som är mest lämpat för att lösa upp den sludge som bildats?
Antar att något som dunstar lätt är att föredra, och att man bör göra rent mekaniskt först, och sedan ta resterna med lösningsmedel, men med vad?

mvh
David
det är bra mycke billigare att byta oljefällan än att göra rent den, för det slutar i att du får göra om allt!!!

snåla inte på en del som bara kostar 250:- (rent korkat att inte byta oljefällan)
Det går alldeles utmärkt att rengöra fällan - det har jag gjort på min.

Gjorde som någon nämnde tidigare. Körde först med petroliumbaserad avfettning/kallavfettning, sedan alkalisk avfettning.

Fällan går inte att öppna, så fyll den med avfettningen, håll för hålen och skaka sedan runt en stund, och upprepa proceduren tills det är rent.

Se sen till att få klämmorna till slangarna som ansluter till fällan helt korrekt monterade. Kör gärna med originalen (ja, dom går också att återanvända) för vanliga slangklämmor från macken är för stora/hårda.

Fick nämligen ett mindre läckage på min, och det är ju inte så jättekul att riva ner allt igen. Berodde på en inte helt korrekt tätande slangklämma till den övre ingången på oljefällan.
nya slangar är mjukare & lättare att få täta, samt man riskerar inte att dom går sänder om ett år eller så.

det är knapast en fackmanamåsig lagning att återandvända ojlefällan, då det inte är specielt lät att få kox att släppa. olja & kondens vatten blidar en gul sörja, den är lätt att få bort, men inte den fastbrända oljan som riskerar att lösas upp o hamna i oljetroget, där den täper igen oljesilen
Har nu bytt min vevhusventilation, och lägger upp lite kompletterande bilder, som visar några mindre skillnader mot Jeppssons instruktion (min är en V70 140hp, -02).

Gasreturen från fällan är här på höger sida av inloppsröret (sett framifrån), och är inringat nedan. Det var lite pill att få emellan handen för att lossa denna slang (som var det sista som höll inloppet), men det går utmärkt med handkraft när man väl nått in.
Bild
Den andra cirkel är för att markera bränsle röret som har en skarv precis ovanför. Det är ett snäpplås med fyra hullingar, och jag fick upp det genom att be en kompis hålla lätt spänn (dra isär), samtidigt som jag pillade ut hulling efter hulling. I o m at det var spänn, så gick de inte tillbaks och låste.

För att kunna lyfta ur röret fick jag även lossa skruvarna som håller fuelrailen, och lyfta upp denna LITE, så att bränsleröret kunde smita förbi under. Vidare lossade jag termostatens överdel, och slang, för att få mer plats.

Här är en bild på fällan, och jag rekommenderar att ta nya slangklämmor (de som sitter är av "engångs-typ", även om jag själv också återanvände en, om man vill byta alla så behövs det 2st ca 16mm, och en st ca 31mm.
Bild
På bilden syns också konsolen som håller grenröret underifrån, den 12mm skruv som Jeppsson refererar till (oljestickan sitter här på ovansidan). Jag hade svårt att komma åt att få den hävarm jag behövde, så jag tog denna skruv underifrån (hade hissat upp bilen i andra ärenden...). En anan sak som ger sig av sig självt, är att man måste plocka av även bakre motorkåpan, för att komma åt den slangen. (Jag bytte till ny fälla och ny "långslang", och rengjorde resten).
Hoppas det kan hjälpa någon...
mvh
David
Transmissionsolja till M66

Hej, Frågan gäller en v70 2011, D3, ma[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]