Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvobjorn
Vår S60 2,4T -01, aut. har börjat uppträda mycket underligt. Det började för några månader sedan med att bilen inte kunde hålla tomgången utan att den började vandra lite upp och ner, kanske mest ner. Det blev till och med så frustrerande att när motorn kom under 1200 varv så kunde den bara dö. Minns inte riktigt klart varför men jag bedömde att problemet var batterirelaterat. I vilket fall som helst så bytte vi batteri. Dock utan skillnad. Jag lätt problemet bero under några dagar men till sist så bestämde jag mig för att lämna in den för undersökning på OK verkstad. Samma dag dök "motorsymbolen" och "höga emmisioner" upp. När jag skulle hämta volvon berättade verkstaden att ingen problem kunde upptäckas och att de bara hade släckt ner symbolen. Bilen var utan problem.

Det gick några veckor och vi åkte till Åre där bilen fick stå utomhus. I vanliga fall står bilen i garage på nätterna. På tredje dagen uppträdde samma skumma tomgångsflukteration med pinsamma motorstopp mitt inne i byn. Nästa dag var problemet borta men jag åkte ändå ner till verkstaden för att lyssna med dem. Ingen förklaring kunde ges trots inkoppling av instrument.

Nu har det gått ännu någon vecka och problemet har åter kommit tillbaka. När vi starar bilen, när den alltså är kall, går den mjukt och fint och lägger sig på ca. 800 varv. Men efter ett tag sjunker tomgången ner till 600 varv och när jag sedan kör på "lätten" så kan tomgången vandra lite hur som helst. Och som tidigare sagts, plötsligt kan den få för sig att dö. Speciellt när jag står vid trafikljus. Nu har motorsymbolen åter tänts.

Är det nu någon som har pejl på probelmet så tar jag tacksamt emot alla tips.
av Fred
Sök i forumet på "spjällhus", "gasspjäll", "tomgång" etc. Du kommer få upp massor av trådar då detta är ett jättevanligt problem.

Ta som rutin att alltid söka på forumet innan du skapar nya trådar. Forumet är gammalt och har massor av medlemmar så det mesta är redan besvarat...
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
De kunde kollat felkoderna tycker jag. De skulle troligtvis visa på gasspjället. Åk till volvo och kolla om du har nyaste programet till gasspjället.
av volvobjorn
Tack för tipset. Jag skulle lätt ha kunnat söka på "spjällhus", "gasspjäll" och "tomgång" om jag bara vetat vad jag skulle söka på. Nu däremot kommer jag att söka på dessa begrepp.

Än en gång tack för starten.
Användarvisningsbild
av midnight
Tjenare!
När du ändå håller på så kan du kolla upp lamdasensorn (reglersonden) som sitter uppe på grenröret.
Du kan få samma symtom ifall den kass eller har okontakt.
För det är ju den som bestämmer bränsle luftblandningen under färd.
Även med detta fel så får du larmet om fel emmisioner som kan komma och sedan försvinna för att efter några resor dyka upp igen.

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]

Om muttern lossnar får du haveri,dom fyra mi[…]

Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]