Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xekich
Hej!

Alltid när jag startar bilen (oavsett om den brukats tidigare under dagen eller stått över natten) så uppkommer ett "visslande ljud" som håller i sig i ca 1- 2 sekunder efter start, låter som när man fått in ett löv i fläktsystemet.. Har ingen aning om detta är "normalt" då jag inte är en van volvoägare.

Märkte också nu i helgen att bilen liksom "tappar fart" en väldigt kort stund med farthållaren på, detta händer mer sällan men märkte det 3-4 gånger under ca 2 timmars körning i helgen. Vet inte om detta har något att göra med det visslande ljudet vid uppstart men ni kanske kan koppla ihop dessa två?
av Xekich
Ett litet tillägg..

Har märkt att "visslandet" startar direkt jag vrider om tändningen, någon som har en idé?
av Xekich
Ja du Magnus, det var ju en bra fråga! Eftersom jag inte på något sätt är en mekaniker så skulle det kunna vara vad som helst i min värld, om du tror att det är soppapumpen så kör vi på den linjen!

Följdfråga:
OM det nu är pumpen, hur kommer det sig att jag aldrig hört detta "visslande" på mina tidigare bilar, antar att dom flesta bilar trycksätter systemet? Eller är detta speciellt för volvo?

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]

Om muttern lossnar får du haveri,dom fyra mi[…]

Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]