Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LeCapitan
Hej!
Har en s80-99a 2,4 som jag nu har haft ett år. Har nu råkat ut för ett märkligt fel.
Det började på annandagen då det var väldigt kallt ute, bilen började bluddra och gå ojämnt på låga varv. lambda lampan började lysa och det kom ut emmissioner serv erfodras. Efter ett antal besök på verkstad, för att få ut felkoder har följande gjorts. Byte av tändstift, byten av tändspolar, rengöring av vevhusventillation och slutligen byte av gasspjäll.

När gasspjället byttes och ny programvara istallerades in går bilen något bättre på låga varv, men fortfarande bluddrar den på tomgång. Så fort den kommer upp i varv går bilen jättebra. I dagsläget finns inga felkoder med felet kvarstår och lambda lampan lyser. Bilen gick i fredags igenom besiktningen utan anmärkning men klarade jämt Co värdet.

Har nu slut på idéer på vad som kan vara problemet. bilen går som klockan när den körs över 2000 varv, men under kan den börja rycka och den går ojämt på tomgång. Känns långsökt att det skulle vara precis samma fel på det gasspjället jag bytt till som det var på det innan.

Är det någon som har någon idé på hur man kan gå vidare eller vad felet kan vara. Vad är det för symtom om exempelvis en av lambda sonderna är trasiga?
Användarvisningsbild
av andreas 80
Välkommen till forumet!

Om motorlampan lyser så borde det rimligtvis fortfarande finnas felkoder.
Annars tänker jag mig att din LMM kan orsaka dålig tomgång och den sätter inte alltid felkod.

(Gick föresten bilen igenom besiktning med lysande motor/lambdalampa, trodde inte det gick)
Användarvisningsbild
av wissel
Nästa gång du lämnar in bilen så kräv att få vilka felkoder som visat sig. Utan dessa blir det bara en gissningstävlan egentligen.
Typ:
främre lamdan
tätt luftfilter,
skitigt bränslefilter
otät LMM packning
luftläckage
slang som "hoppat"
osv. osv.
Hur mycket har bilen rullat ?
Du betalar ju för felkodsavläsningen så koderna är dina inte verkstadens.
Stå på dig o Lycka till. :)
av LeCapitan
Gjorde som du sa. Lämnade in bilen på volvo idag och de visade sig att 1 cyl misstände och att det var fel på kamaxelgivaren. Bytte givaren och bilen går som en klocka :)
Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]