Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mollan
Hej !

Jag har köpt denna bilen för ca 3-4 veckor sedan och den har gått 19000 mil. När jag idag körde vänster i en rondell tyckte jag att det lät konstigt höger fram, liksom ylande ljud.
När jag rätade upp ratten igen på väg ut ur rondellen så blev det tyst igen.
Jag körde då till en parkering som var fri från snö och annat elände, väl där så provade jag att svänga runt ganska skarpt åt vänster ( dock inte fullt rattutslag ) och efter ca ett varv av två så började det låta illa, typ ett ganska högt vinande alt ylande ljud som jag uppfattade som att det kom någonstans höger fram.
Jag körde körde sedan vidare ut på vägen och hem igen och då fortsatte oljudet ända hem ( ca 5km ), ljudet lät som om det skulle komma från växellådan då ljudet öka i takt med att varvtalet ökade. Bilen växlade fint som vanligt dock tyckte jag att det kändes i golvet och ratten som nåt skrapande/kärvande uppskattningsvis även det höger fram.

När jag haft bilen avstängd en liten stund så startade jag igen och körde en liten sväng och då hade oljudet försvunnit, har dock hela tiden upplevt ett litet vinande ljud från lådan eller vänster hjullager ända från början men trodde att det kanske var vinterdäckens ljud som hördes, börjar dock tveka på det nu.

Är det någon som har nån ide om vad det kan vara som låter så eller som upplevt nåt liknande ?
Användarvisningsbild
av CarMan
kolla nivån i servobehållaren
av rd350
Hjullager är inget ovanligt fel, hissa upp och kör med hjulen i luften, kan vara svårt att avgöra vilken sida det kommer ifrån bara genom att köra som vanligt.
av mollan
Hej !

Tack för tipsen,jag kollade nivån på servo-oljan och det syntes inget på stickan alls när bilen var kall.

Jag fyllde på ny olja så mycket som rekommenderades i Haynes gör det själv bok och körde sedan till en parkering och svängde runt som en tok en stund och nu var oljudet borta, för denna gången iallafall.

Tack så mycket för hjälpen, jag återkommer snart med flera problem förmodligen :)

Mvh mollan
Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]