Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan,

var just och besiktigade min V70N -02, och fick på "bra att veta" redan på att jag hade felkod P2101, som efter lite letande på internet visar sig betyda Throttle Actuator Control Motor Range/Performance.

Nu är frågan vad som bör göras, har läst om att man kan rengöra trottelhuset invändigt (från smuts), men vet inte om det har något med ovan felkod att göra...

Om någon vet vad felet innebär på ren svenska, samt hur man bästa åtgärdar det, så vore jag mycket tacksam,
Trevlig helg
/David
Hej David!

Om jag inte misstar mig så är "Throttle Actuator" gaspedalen och felkoden du har fått har antagligen med dess lägesgivare att göra. Dock kan jag inte svära på att jag har rätt.

Spjällhuset kallas ETM (Electronic Throttle Module) och bär inte ha med din kod att göra, dock skadar det inte att göra rent det ändå.

Sorry för ett ganska intetsägande svar men jag är säker på att någon annan kommer fylla i efter mig! :D

Mvh
/Fred
Nja för mig låter throttle actuator mer som gasspjäll, en aktuator eller ställdon är ju en mekanisk del som används för att flytta eller ändra något. Typ som en servomotor på en robot.
Gaspedal brukar väl heta något med "accelerator pedal, position sensor" eller liknande.

Hittar inte mycket på p2101 för övrigt. Men att rengöra gasspjället är inte fel.
Sedan vet du inte om felkoden är aktiv, eller har funnits sedan tidigare.
Så är du orolig kan du åka förbi en verkstad som kan läsa ut den volvospecifika koden istället. Och även se om det är något permanent problem.
jag har igentligen ingan aning om vilken kod din bil satt, så det inte är en volvo kod.

men gissningsvis så bör du kolla att vevhusventilationen fungerar som den ska.
när den gör det så kan du göra rent gas spjället & tanka i senaste mjukvan
Tack Fred, Andreas och CarMan för era svar!
Tyvärr blev jag inte så hemskt mycket klokare på orsaken, så jag får göra som ni tipsar om, och åka in till en verkstad och läsa av, för att få reda på om koden är aktiv, samt vad den egentligen beror på.

Har ändå tänkt att göra rent vevhusventilationen och spjället, som förebyggande service.

Skriver in om jag får några besked på verkstaden (dvs om jag orkar mig dit, är inte direkt nervös för att detta skall vara kritiskt), men i s f tar jag också mjukvaruuppdatering.

mvh
David
orsak o orsak, jag är mycket osäker på vad det är för kod du har, då det inte är en volvo kod.
men om det nu är ECM 912A eller vad den nu heter, huvet sviker.
så är det troligast att din vevhusventiletion inte fungerar, detta får då till följd att gas spjället beckar igen av alla vevhusångor.
Deta får spjället att kärva lite, den nya mjukvaran tillåter mer kärvning utan att sätta felkod.
Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]