Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fälgkorset
Jag har på min v70 från 2001 haft det nu mera klassiska klonket från framvagnen. Har läst alla inlägg om klonkandet på detta forum. Då jag ej hittat något glappt nån stans,så kollade jag upp det här med fjädrarna och nedre fjädersätet. På höger sida såg jag att fjäderänden var 5 cm från stoppet i koppen. Slutsatsen blev att jag misstänker att fjädern vrider sej i koppen efter ett tag blir kraften i fjädern för stor vilket gör att vid utfjädring
vrids fjäder tillbaka och klonk uppstår. Jag tog en gummislang från ett skottkärrehjul,klippte ut en bit som jag la mellan fjädern och skålen. Gummislangens runda form passade fjädern perfekt. Tro det eller ej men
klonket var som bortblåst. Har testat ock kört i alla tänkbara gupp och gropar men inte ett ljud. Dessutom blev bilen tystare vid ladsvägs körning. Förmodligen pga att vibrationerna från fjädern inte kan fortplanta sej.
Användarvisningsbild
av Danneman
Kalas!
Jag för min del ska få mitt åtgärdat samtidigt som jag byter fjädrar/sänker bilen. Då monteras volvos egen sats för att tysta det.
Fyller typ samma funktion.
Bra jobbat :)
Användarvisningsbild
av henka35
Dessa är nu mera standard sedan modellår 2004

/Henrik
av Walle
BILDER på modifieringen ?!!! :D

/W
av cme
Sänkte min V70 fram idag. Bytte ALLA jävla leder och monterade alla preventiva gummin. Monterade ihop kompletta fjäderben som bara swap-ades mot original. Blev tyst (från allt klonk, fjong, tjong och annat ljud som fått mig idiotförklarad när jag försökt återge detta för mekaniker). Testar nu med Sachs Performance chassisats eftersom Sachs är orginalmonterat på min årsmodell. Jag inbillar mig att Sachs vet vad dom gör när dom utvecklar ett eftermarknadskit eftersom de uppenbarligen måste ha varit med i utvecklingen av orginaldelarna. Vi får se hur det går. Bilen känns väldigt tajt och stabil och lite lagom styvare. Sänkningen var kanske 10 mm mer än vad jag tycker är opimalt för en familjevagn (totalt uppgavs den till 35mm). Priset var acceptabelt.

Magnus
Högt oljud ej från motor

Är det inte ett hjullager som Erik Å ti[…]

Ja du hade ju inga felkoder på 5v signalen s[…]

Ibland går det, oftast inte. Finns ju flera […]

Nog är det bytt en massa EGR ventiler på[…]