- tis 18 apr 2006, 17:39
Jag har på min v70 från 2001 haft det nu mera klassiska klonket från framvagnen. Har läst alla inlägg om klonkandet på detta forum. Då jag ej hittat något glappt nån stans,så kollade jag upp det här med fjädrarna och nedre fjädersätet. På höger sida såg jag att fjäderänden var 5 cm från stoppet i koppen. Slutsatsen blev att jag misstänker att fjädern vrider sej i koppen efter ett tag blir kraften i fjädern för stor vilket gör att vid utfjädring
vrids fjäder tillbaka och klonk uppstår. Jag tog en gummislang från ett skottkärrehjul,klippte ut en bit som jag la mellan fjädern och skålen. Gummislangens runda form passade fjädern perfekt. Tro det eller ej men
klonket var som bortblåst. Har testat ock kört i alla tänkbara gupp och gropar men inte ett ljud. Dessutom blev bilen tystare vid ladsvägs körning. Förmodligen pga att vibrationerna från fjädern inte kan fortplanta sej.
vrids fjäder tillbaka och klonk uppstår. Jag tog en gummislang från ett skottkärrehjul,klippte ut en bit som jag la mellan fjädern och skålen. Gummislangens runda form passade fjädern perfekt. Tro det eller ej men
klonket var som bortblåst. Har testat ock kört i alla tänkbara gupp och gropar men inte ett ljud. Dessutom blev bilen tystare vid ladsvägs körning. Förmodligen pga att vibrationerna från fjädern inte kan fortplanta sej.