Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nevyn
Har ni kollat slaglängden med eller? Cylindervolymen beror ju inte enbart på cylinderdiameter.
av nevyn
Verkar som slaget är samma. Samma volym på R som på 2,5T.

Däremot kan ni inte jämföra två olika motorer på det viset, kompressionen är olika, kolvar, stakar osv är olika. Blocket är ju liksom inte det som gör en motor, men det är klart håller inte blocket så är man ju rökt.

Känns mer som de har tagit blocket från R:en o "trimmat ner" motorn i övrigt. Men det är ju inte osannolikt att de förstärker blocket på R:en.

Men vi kan nog konstatera att 2,5T och T5 är helt olika motorer, likaså R:en och 2,5T trots samma cylindervolym.
av haxpet
Pebben skrev:Det tror jag att de har, utan att vara 100% säker så är det samma block. Svårt dessutom att tänka mig att Volvo skapar ett specifikt block bara för "r" en. Dessutom heter ju motorn samma, bortsätt från T2/T4.
Motorbetäckningen som finns på hemsidan berättar enbart att det är en bensinmotor på 2,5 liter. Därefter så slutar likheterna.
AC & kylfläkt

Hade du beställt den från Autodoc s&ari[…]

@atteatte , Har varit ute och tittat lite nu me[…]

Köp hos Trodo.se. De har ett kontrollsystem f[…]

Vi som beställt nya XC60

Nu har jag beställt en V60, så det kans[…]