Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
58 skrev:
CarMan skrev:Auto betyder att systemet kan andvänd AC om den skulle behöva, inte att AC alltid är på !!!
Ursäkta mej om jag uttryckte mig otydligt,jag menar naturligtvis att Ac-knappen ska vara i on-läge samtidigt som autoläget är aktiverat.Men frågan var väl också om man förlängde livslängden på ac-n om man stängde av den på vintern,men min erfarenhet, och vad folk i "ac-branchen" säger så är det nästan tvärtom bättre att grejorna får gå,så torkar inte packningar och sånt ihop,och som sagt så verkar volvos ECC-system var välbyggt eftersom det är sällan man hör nån som haft problem med dom.
Är det ingen som vågar sticka ut hakan av er experter och säga något om livslängden.

Hur får man ACn att hålla längst? Genom att alltid ha den på, eller bara på när den behövs?

Och i så fall, vad är det som påverkar livslängden i de olika fallen av/på. Vad är det som pajjar när man slår av den? Ni pratar om torkade packningar och jag förmodar ni menar packboxen i pumpen. Menar ni att det måste den gå 100% och det inte räcker att motionera den en gång per månad?

Min sommarbil är ju tex avställd 6 mån/år och startas inte upp men ACn hänger med ännu trots att den är gammal.
Användarvisningsbild
av A80TD
I manualen till min MB från -83, står det att klimatanläggningen bör köras några minuter en gång i månaden även när den inte behövs. Detta under förutsättning att det är varmare än ett par plusgrader ute.
Då blir det ju bara 6-8 starter förutom sommartid i stället för en start varje gång man använder bilen, vilket vore att föredra om det är start och stopp som sliter på grejorna :)
Användarvisningsbild
av greeeken
58 skrev:Det går alldeles utmärkt att ha Ac-off och Autoläget aktiverat,iallafall i min bil......
Samma på min bil
av Mikael G
Jag orkar inte hålla på och pilla på nån av och på knapp för Ac'n för några usla kronors skull. Jag har allt i Autoläge, t.o.m. växellådan sköter sig själv, smidig uppfinning. En annan anledning lika god som nån annan är att det ger en oharmonisk uppsyn över tempreglagen med orangealampor tända istället för gröna.
Användarvisningsbild
av CarMan
VolvoB20 skrev:
58 skrev:
CarMan skrev:Auto betyder att systemet kan andvänd AC om den skulle behöva, inte att AC alltid är på !!!
Ursäkta mej om jag uttryckte mig otydligt,jag menar naturligtvis att Ac-knappen ska vara i on-läge samtidigt som autoläget är aktiverat.Men frågan var väl också om man förlängde livslängden på ac-n om man stängde av den på vintern,men min erfarenhet, och vad folk i "ac-branchen" säger så är det nästan tvärtom bättre att grejorna får gå,så torkar inte packningar och sånt ihop,och som sagt så verkar volvos ECC-system var välbyggt eftersom det är sällan man hör nån som haft problem med dom.
Är det ingen som vågar sticka ut hakan av er experter och säga något om livslängden.

Hur får man ACn att hålla längst? Genom att alltid ha den på, eller bara på när den behövs?

Och i så fall, vad är det som påverkar livslängden i de olika fallen av/på. Vad är det som pajjar när man slår av den? Ni pratar om torkade packningar och jag förmodar ni menar packboxen i pumpen. Menar ni att det måste den gå 100% och det inte räcker att motionera den en gång per månad?

Min sommarbil är ju tex avställd 6 mån/år och startas inte upp men ACn hänger med ännu trots att den är gammal.
det har vi vel redan skrivit?
du ska ha AC på!
du kommer inte att nöta ut magnetkoppling eller lamell på dem timmar kompressorn går höst/vinter & vår, inte hallar kommer du att slite ut själva kompressorn på hela bilens livslängd !

det är alltid andra saker som pajar, så som rör o såt m.m.
o sesn vad bryr du dig om ifall ac:n i din bill håller 10 eller 30 år efret det att du sålt den?

inget ovanligt, jag har bytt båda på m[…]

Nåväl, jag unnade mig. Eller bilen. S&a[…]

Om båda har samma Volt område och pol&[…]

Högt oljud ej från motor

Är det inte ett hjullager som Erik Å ti[…]