Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anders Nyborg
Har problem med ojämn/ryckig gång vid gaspådrag och då man släpper gasen. Uppträder främst vid låga hastigheter/växlar. Är inte behagligt att ligga i en bilkö vid 50 km.
Har även problem med att bilen hugger till med jämna mellanrum. Kan uppträda 1-2 gånger vid en mils körning oberoende av hastighet.
Har precis utfört 6000 mila service med tändstiftsbyte, uppgradering till senaste mjukvaran - ingen skillnad.
Tacksam för tips
av andezon
Finns det inga felkoder i bilen?

Jag hade exakt samma problem med´min 01:a och där fanns inga felkoder. jag bytte etm och efter det har bilen gått som en klocka...

Men lämna in den till en volvo verkstad så får dom åtgärda felet, du har ju maskinskadegaranti till 8000 mil som täcker detta, bara att lämna in VOLVO betalar!!!

(ps fick du betala för mjukvaran? om du fick det ska du kräva pengar tillbaka, masikskadegarantin täcker även det!! ds)
av Anders Nyborg
Tack för tipset.
Inga felkoder i bilen.
Tror inte jag betalade för mjukvaran. Gjordes i samband med den senaste servicen.
Ska genast lämna in bilen.
Med förhoppning om en "ny" ryckfri bil.
Mvh
Anders
Användarvisningsbild
av 58
Har haft liknande problem med några taxibilar...bluddrig gång och ryck.
Problemet löstes genom att byta alla tändspolar,bilen går som en klocka igen.
Användarvisningsbild
av greeeken
Vad täcker maskinskade garantin? bara motorn då?
Användarvisningsbild
av Mats
greeeken skrev:Vad täcker maskinskade garantin? bara motorn då?
Den täcker väl motor och växellåda.
Men kolla vad självrisken är.
av andezon
Jag ber om ursäkt för att jag kallat detta maskinskadegaranti, det heter emmisionsgaranti och gäller 5 år eller max 8000 mil, på emmisionsgarantion ska volvo ta alla skador där emmisionslampan är tänd, se i era servciehäften, där kan ni läsa om emmisonslagen och vad som gäller, det finns ingen självrisk vid emmisionsgaranti, utan det ni förmodligen tänker på är masikskadeförsäkring och det är försäkringsbolagen som står för den saken, alltså inte att förväxla med emmissionsgarti........
Användarvisningsbild
av greeeken
emmisionlampan?
Är det Triangeln på instrumentpanelen du menar?
HAr inte boken här ,därav frågan
Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]