Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla. Skall montera bort en handsdfree till en gammal mobil. En del sitter inklämd under och över ventilationsgallret mitt på instr. brädan. Ser ut som galler måste bort först, hur?
En del sitter i mellan radion och panelen på höger sida om radion, verkar som radion måste "lättas" på lite för att den skall gå att ta bort, hur?
Slutligen...några sladdar går in i mellan instrumetpanelen bakom ratten och instrumentbrädan, hur får man loss den svarta delen med instrumenten i?
Några drivna mekare med goda råd här?
av fn
Jag gissar att det är Brodit-delar som sitter där. Kolla länken http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=4619
Instrumentbrädan är mjuk så du ska inte behöva ta bort ventilationsgallret, det är nämligen ganska jobbigt. Ta tag i bygelns överkant och dra uppåt och sedan rakt ut. Gör sedan lika med nederdelen på bygeln. Det ska fungera lika dant med bygeln till höger om stereon. Funkar inte det så framgår det i länken hur du monterar bort stereon. Hur du får bort sladden får någon annan svara på för där har jag ingen erfarenhet.
Mikael-155 skrev:Hej alla. Skall montera bort en handsdfree till en gammal mobil. En del sitter inklämd under och över ventilationsgallret mitt på instr. brädan. Ser ut som galler måste bort först, hur?
En del sitter i mellan radion och panelen på höger sida om radion, verkar som radion måste "lättas" på lite för att den skall gå att ta bort, hur?
Slutligen...några sladdar går in i mellan instrumetpanelen bakom ratten och instrumentbrädan, hur får man loss den svarta delen med instrumenten i?
Några drivna mekare med goda råd här?
1. dra ut nyckeln från tändnings låset
2. dra ur sladden från -polen på batteriet.

För att få bort ventilations gallret ( luftuttag/mitten ) så finns det 4 små kapslar som sitter innanför gallren 2 uppe längs sidorna samt 2 nere...stick in en smal vasst föremål och stick de nere, uppåt och de uppe neråt, sedan ska du försiktigt dra ut sakta...lite svårt att förklara

För att ta bort klimatorn och stereon, så måste du ta bort pennhållaren under kliman, bara till att dra ut försiktig vid kanterna....Sedan finns 2 kapslar som håller ramen till vxl-koppen, tryck de inåt och lyft på ramen.

Bakom pennhållaren finns 2 skruvar som måste lossas, du har skruvmejseln i din läderväska som ska finnas i bagaget vid reservhjulet....

Skruva av de 2 och sedan dra ut klimatorn nerifrån , men inte helt, finns 2 metalbitar ovan som klämmer fast klimatorn, så att tryck försiktigt neråt ( med kliman ) och försök lossa den...från metalbitarna...när du har klarat av det så sitter det ytterligare 2 skruvar som håller stereon, skruva av de 2 också, och dra ut stereon....nu kan du ta bort vad du vill...

Va försiktigt sedan med vilka kablar du tar bort....samt glöm inte att lägga in allt efter slutarbetat för att sedan lägga tillbaka -polen på batteriet, om det skulle hända att ett felmeddelande SRS airbag, service omgånde dyker upp på färdatan så 'r detta inga problem, bara det att datan har känt av att visa saker har dragits ut....volvo återställer detta för 310:-

Om du bor i malmö trakten så kan jag hjälpa dig.....

Helt rätt!! Att bygga den har i detta fall i[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Så här ser aggregataxeln (Volvos namn p[…]

Pilot Assist

Finns det olika Pilot Assist? Jag har kört li[…]

Visa din semesterbil(d)

Vart ju inte bara öl, korv och sightseeing ut[…]