Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av danielhbg
Gäller V70N -02:a 140 hk

Ska byta termostat på bilen för att nålen vill inte ligga i mitten utan den ligger på strecket under mitten.

Något speciellt man ska tänka på?

Eller det e bara att lossa dom 2 skruvarna och ta ut den gamla och i med den nya och sen fylla på med ny kylarvätska+glykol?

mvh
Daniel
av Thomas J
Ja så enkelt är det :D Man kan tappa ur lite kylvätska först men det är inte nödvändigt.
av hansjkpg
danielhbg skrev:Gäller V70N -02:a 140 hk

Ska byta termostat på bilen för att nålen vill inte ligga i mitten utan den ligger på strecket under mitten.

Något speciellt man ska tänka på?

Eller det e bara att lossa dom 2 skruvarna och ta ut den gamla och i med den nya och sen fylla på med ny kylarvätska+glykol?

mvh
Daniel
.
undvik att spilla ut glykol i naturen då det är ett gift för många djur.
av Fred
Var beredd på att det blir lite slabbigt om du inte tömmer ut lite glykol. Det kan då vara bra att lägga en plastpåse över generatorn så den inte blir dränkt. Vi pratar dock om någon halvliter så jag håller med föregående talare, det är inte nödvändigt att tömma ut i förväg.
Användarvisningsbild
av CarMan
om man sätter en kläm tång på slangen & först släpper trycket i axpantionskörlet, sen förbeteder med att montera ny packning på termostaten & plocka fram rät verktyg. så blir spillet mindre än en deceliter.
Användarvisningsbild
av greeeken
Men snälla nån naturen hit o dit, det var inte det TS frågade.
Sådant brukar man göra i en GDS hall då.
Fö enkelhetens skull töm lite kylarvätska. Kostar lixom 48 kr litern eller nått så det är inte så farligt.
Då slipper du plastpåsar slask på generatorn o så vidare.
Det går att klämma slangen som Carman säger.

Här har du en guide på ungefär vad som gäller din 02a
http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?t=12897
av danielhbg
skulle byta termostat idag men jag fick fan inte av skruvarna..sitter som in i helvete...
någon har ett tips kanske
av suk215
#27 skrev:En bra torx40 hylsa och spärrskaft brukar funka bra.

samt knacka lite samtidigt .... d.v.s tryck nedåt , vrid samt knacka med hammare på samtidigt , dock bör man då inte ha ett spärrskaft ( ajjabajja :wink: ) utan vanligt "skaft " typ ....

känner du på dig att torxskruvarna kommer pajja, köp 2 st nya INNAN , skruva inter dit de gammla sönderdragna igen.... de gånger jag bytt har jag tagit lite lite alu-pasta på bultarna inna jag dragit dit dem igen
av Fred
En skruvdragare med momentinställning kan ibland hjälpa till. Momentfunktionen ger ju ett visst knackande som kan få loss envisa skruvar. Annars kan värme alternerat med kyla hjälpa till att spräcka oxider i gängorna.
Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]

Hittade en gammal tråd där någon […]

Den bilen skulle jag personligen inte våga[…]