- tor 18 feb 2010, 15:09
Hej
Jag har tidigare haft funderingar om skrik i kopplingen i dragläge vid start när bilen stått stilla, ex över natten. Det gäller en 170 hk S80 -01, som rullat 16 400 mil.
Nu har detta förvärrats. Nu kommer det lite nu o då, även med varm motor o varm kraftöverföring. I morse "lyckades" jag hålla kvar tjutet i ett par sekunder i dragläget innan jag släppte upp kopplingen o åkte iväg. Det hört klart å tydligt utanför bilen. Det kommer aldrig när jag tex försöker provocera fram genom att gå ner på låg växel. Utan bara i dragläge vid igångsättning framåt eller bakåt.
Kopplingen fungerar i övrigt helt normalt, inga hugg, slirningar eller dylikt.
Är det nån som blir klok på vad det kan vara??? ??:-/
Finns det nånstans en öppning där man kan kontrollera kopplingens skick?
Mvh
Jag har tidigare haft funderingar om skrik i kopplingen i dragläge vid start när bilen stått stilla, ex över natten. Det gäller en 170 hk S80 -01, som rullat 16 400 mil.
Nu har detta förvärrats. Nu kommer det lite nu o då, även med varm motor o varm kraftöverföring. I morse "lyckades" jag hålla kvar tjutet i ett par sekunder i dragläget innan jag släppte upp kopplingen o åkte iväg. Det hört klart å tydligt utanför bilen. Det kommer aldrig när jag tex försöker provocera fram genom att gå ner på låg växel. Utan bara i dragläge vid igångsättning framåt eller bakåt.
Kopplingen fungerar i övrigt helt normalt, inga hugg, slirningar eller dylikt.
Är det nån som blir klok på vad det kan vara??? ??:-/
Finns det nånstans en öppning där man kan kontrollera kopplingens skick?
Mvh
Volvo S80 2,4 170hk, -01
Neo ProLink PODVOLHUV2
3x Bosch big knick xenon-konvert
Söker sidobakrute-rullgardiner
Neo ProLink PODVOLHUV2
3x Bosch big knick xenon-konvert
Söker sidobakrute-rullgardiner
- By mimeck