Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kez_style
koneo skrev:Hemma tar de 100 spänn för att skifta - värt varenda krona

Jasså? vart är hemma :) dem tar 200 kr jag har bokat men tänkte ifall det inte är allt för kårnligt kan jag göra det själv :D
Användarvisningsbild
av G-kraft
kez_style skrev:
koneo skrev:Hemma tar de 100 spänn för att skifta - värt varenda krona

Jasså? vart är hemma :) dem tar 200 kr jag har bokat men tänkte ifall det inte är allt för kårnligt kan jag göra det själv :D
I malmö tar vissa också 100:- för byte av däck med balansering...
Användarvisningsbild
av ER
kez_style skrev:Hej på er alla... :D

Nu är det så här att jag har "precis" bytt till volvo och undrar vart ska man ställa hydraul domkraft under bilen runt om för att byta hjul?

Skicka gärna bilder om ni har sånna, skissar går oxå bra.

Tacksam för alla (vettiga) svar!
Använder mig av en garagedomkraft modell 35-40kg tung och höglyftande(går lika bra med den vanliga mindre) och lyfter på bilens egna lyftpunkter med en jackpad mellan skål och bil. Tar inte mer än 20min att byta alla 4 hjulen per bil. Kommer aldrig,aldrig att använda mig av dom leksaker som kallas domkraft som medföljer bilar för hjulbyte. Samma sak med vanligt fälgkors, hjulbultsnyckel med teleskopiskt skaft gäller för min del.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:Hoppas att alla andvänder en palbock o ställer under bilen, även om man inte släpper ner bilen på den.
det kar vara din räddning!
Vem använder pallbock när man byter ett hjul. 1% eller.... man lyfer ju bara upp hjulet så det precis lyfts från marken när man skiftar. Och man kryper ju knappast under bilen i det läget.

Samma sak längs vägen, hur många har med pallbockar i bagaget hela tiden ifall man får punka och måste skifta däck, Du kanske har det carman men då är du rätt unik.
av haxpet
Men Carman har ju lite rätt i alla fall. Om man byter däck (från vinter till sommar eller tvärtom) och använder bilens egen domkraft så borde man säkra upp med en pallbock under bilen, det har hänt en del gånger att bilen rört sej lite och då håller inte den ynkliga dom kraft som följer med.

Har man en riktig domkraft så borde man kunna vara säkrare.

Och nej, jag tror inte att man åker omkring med en pallbock i bagaget bara för att ha om man skulle få punka. Det händer inte så ofta med dagens däck.
Användarvisningsbild
av Brainy
CarMan skrev:Hoppas att alla andvänder en palbock o ställer under bilen, även om man inte släpper ner bilen på den.
det kar vara din räddning!
Jepp jag var jätteglad när min biltema-pallbock vek sig så hela bilen sakta lade sig på underredet :)

/Anders
Användarvisningsbild
av Brainy
haxpet skrev:Men Carman har ju lite rätt i alla fall. Om man byter däck (från vinter till sommar eller tvärtom) och använder bilens egen domkraft så borde man säkra upp med en pallbock under bilen, det har hänt en del gånger att bilen rört sej lite och då håller inte den ynkliga dom kraft som följer med.

Har man en riktig domkraft så borde man kunna vara säkrare.

Och nej, jag tror inte att man åker omkring med en pallbock i bagaget bara för att ha om man skulle få punka. Det händer inte så ofta med dagens däck.
Stämmer, medföljande domkrafter är ofta underdimensionerade så jag använder alltid garagedomkraft och struntar då i pallbocken i de flesta fall då det känns tillräckligt säkert ändå.

/Anders
Slirande rem v60

Okej, tack! Har hört mardrömshistorier […]

Volvo S60 II med Diesel 2,5 L D5'a. Jag har ett s[…]

En blinkers funkar inte Volvo 940

Antingen är ju felet i själva lamph&arin[…]

Hej Tänkte att väcka den här tr&ari[…]