Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonasö
Hej! har ett stort problem ang obalans i bilen vid acceleraton,Känns som att de sitter fullt med snö i fälgarna när jag ska upp i fart,mest vid ca 80km/h, när jag väl kommit upp i fart så slutar det?? Har kollat motorfästen,snö/is i fälgarna men inget av dem? Någon som varit med om liknande på en v-70 D5 Automat?
Användarvisningsbild
av CarMan
orunda däck
obalans i däck eller fälgar
obalans i drivaxlar
av Jonasö
skulle det vara obalans i nått däck/fälg så skulle ju de va permanent, men denna obalans är vid acceleration,inte nått vid jämnfart. hmm...
av hansjkpg
CarMan skrev:orunda däck
obalans i däck eller fälgar
obalans i drivaxlar
Har bilen stått stilla länge ? Står i instruktionsboken att däcken kan bli "lätt orunda " men detta rättar till sig efter en stunds körning. Har väl antagligen med vikten på bilen att göra.
Användarvisningsbild
av CarMan
oftast är det som du säger men inte altid.
kolla drivaxlarna
av Bamse
Jonasö skrev:Tack för alla tips,det var vä inre drivknut som va torr.
Jag har nog samma problem på min, den vibrerar lite väl kännbart runt 80 km/h, knappt märkbart vid lägre eller högre hastigheter. Som relativt oinvigd i bilmekarskrået så undrar jag givetvis om man enkelt kan smörja upp drivknutarna eller måste man byta dessa?
av Gandalfi
Jonasö skrev:Tack för alla tips,det var vä inre drivknut som va torr.
Hur åtgärdades detta? Byter man drivknuten, eller går den att återfetta?

Har ett svagt guppande i min XC90 i lägre farter som sen helt försvinner när man kommer upp i lite högre. Det är inte snö eller lera, har kollat detta.
Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]

Hittade en gammal tråd där någon […]

Den bilen skulle jag personligen inte våga[…]