Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mikael-71
Har en V70N -04 som gått precis över 10 000mil. Antar att de emissionsgarantier som finns är körda?

Hur som helst så har motorlampan tänts och efter flera dagars jagande så har jag till slut fått hjälp med att läsa felkoden (synd bara att Helmia som är för Volvo i staden inte kunde ta sig de 4-5 minuter som det tog :evil: )

Felkoden sa yttertemperaturmätare. ??? Men vad i h-e. Tror det stämmer för när vi släckte larmet så slocknade även motorlampan för 1 dag. Nåväl sagt och gjort lite luskande här så fanns jag att den borde sitta i högerbackspegel. Men den gick ju till termometern i instrumenteringen Drog jag ur den kontakten så blev det blankt i instrumentbrädans temp visning. Men det fanns ju en likadan i vänster spegel. Den gick inte in till dörrens datamodul utan kablarna kopplade vidare till stora härvan som löper under instrumentbrädans vänstersida när jag följde dom. Fann dock inga fel på kablagen så långt jag kunde följa dom.

Men men men.... Eftersom jag är gammal el tele räv som tidigare jobbat med militär elektronik så är det väl ingen match att mäta upp givarna. Det jag saknar är dock värden över korrekt resistans vid ca 30grader (jodå potthett ute) Givaren i passagerar dörren (termometern) visar strax över 1300ohm men den i förardörren blir jag inte klok på, där får jag 450ohm.

Jag vill få det till att det är själva givaren som är defekt och kan sluta leta skavda kablar. Någon som har uppgifter på dessa givares värden?

Mikael
av Mikael-71
Jag försökte få ut uppgifter om sensorernas resistans ifrån den lokala volvo återförsäljaren. Tji fick jag. Jag blev näst intill idiotförklarad när jag påtalade att jag hade ett felmeddelande på yttertemperaturgivaren som orsakade att motorlampan tänts. Jag kunde inte ens få prisuppgift på en ny givare utan blev hänvisad till att boka tid till aug eller se ifall jag kunde slinka in i veckan.

Klippte av kablarna o lödde dit en 1.5kohms NTC resistor jag hade liggande i gömmorna. 2.5 dagar och inget larm ännu..........

Mikael
av Friberg
hette fel cåden yttertempgivare eller lufttemps givare
av Mikael-71
Yttertempgivare.

Det var det felet. Kopplade som sagt in ett löst NTC motstånd istället och larmet har varit borta i en dryg vecka nu.

Lufttempgivare, sitter den inte i luftmängdmätaren för att mäta på lufttempen som passerar hettråden?

Mikael
av magnus66
Hej mikael,

Om jag förstod dig rätt, fick larm på motor och felet var yttertempgivaren?
Skulle gärna vilja komma i kontakt då yttertempen visar fel värde och motorsymbolen tänds ibland.
Motorn går dock väldigt bra.
Sitter givaren i höger backspegel? för yttertemp?

Mvh
Magnus
Användarvisningsbild
av Funk
Värdena skall mätas upp vid drift och vara följande spänningar:
(0°C) U = 3.99 V
(+10°C) U = 3.53 V
(+20°C) U = 3.01 V
(+30°C) U = 2.47 V

Mäts på ingången i ECM via en speciell "breakout box" , men dom ger ju en viss vägledning...

/Thomas
av Friberg
Jag hittar endast endast två fel koder på yttertempsensor!? DDM-0048 DDM-004D och ingen av dessa tänder motor lampa man vill nog veta vad fel koden hette med dessa betäckningar för att hjälp dig bättre

Det kommer ju värme men ibland är det f&[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]