Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av moelven
Hallåj, Jag har köpt en Volvo S60 2,4t -01 15000 mil för ett par månader sedan vilket jag är mycket nöjd med. Jag har under en tid tyckt att accelerationen varit lite klen men jag har antagit att antispinnen strypt motorn p.g.a. väglaget varit isit. Så igår hade solen gjort vägbanan torr och jag krutade på lite med bilen och då uppstod följande situation:
Jag har i treans växel, trycker full gas, bilen accelerar kraftigt i ca 2 sekunder sedan känner man tydligt hur en massa kraft försvinner, som om turbon slutar ladda helt. detta scenario upprepas oavsett vilken växel jag använder turbon laddar bara en kort tid. Om jag byter växel eller släpper gasen och ger på igen så laddar turbon i ytterligare 2 sekunder. För övrigt går motorn mycket tyst och fint inte ojämt på något sätt.

Jag är mycket tacksam för alla tips och råd som finns att tillgå.
Användarvisningsbild
av Funk
Med största säkerhet så har din magnetventil gett upp, kostar runt 500:- och bytes på ett par minuter. Sök i forumet och du skall finna....

/Thomas
av moelven
Det låter ju bra, jag befarade att det skulle vara något allvarligare problem. Antar att man kan byta den själv rätt enkelt, sökte runt lite på forumet om jag fattat allt rätt borde den sitta monterad någonstans vid luftfiltret.
Tack för hjälpen jag medelar senare om magnetventilen löser problemet, har nog inte tid att byta den en på ett par dagar.
av 2komma4T
ett tips när du byter magnetventilen är att du byter ut en slang i taget, sitter 3 tycken plus el om jag inte minns fel å är bra att hålla ordning på dessa å plugga ur/i en i taget :wink:
Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]

Hittade en gammal tråd där någon […]

Den bilen skulle jag personligen inte våga[…]