Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har senaste vintrarna använt takbox när fjällresan står på tur. I dagsläget har jag boxen på Volvos kvadratiska lasthållare vilket fungerar alldeles utmärkt. DOCK så har jag en uppsättning lasthållare vingprofil som jag inte kommit mig för att använda.
Har någon här på forumet provat denna lasthållare i kombination med takbox? Det jag undrar över är två saker;
- Blir montaget tajtare (läs snyggare) mot taket ?
- Hur monterar ni T-spårsmuttern på vingprofilen? Får man skära sönder gummilisten eller tar man bort hela listen när man har takbox monterad?
Det blir inte titare mot taket
Du måste skära sönder gummi listen om du ska montera ett tillbehör där
& du måste köpa en speciell distans sats för att takboxen inte ska "rida" på mitten

mitt förslag är att ha fyrkants prolileerna fast monterade på takboxen & sen ha ving profilen till andra ändamål
Tack för svaret. Distanssats låter inte som en bra lösning alls för det innebär att det sannolikt kommer att vissla vid distanserna.
Var ute i garaget i går och kikade på såväl min box som mina vingprofiler. Till Packline-boxen fanns det stålkrampor som är så breda att de går runt vingprofiler och sannolikt så bör man kunna spännan ned boxen mot profilerna. Jag har en box i ABS-plast och behöver således inte vara orolig för att det skall spricka.
Det ser tyvärr inte utatt bli mer än ett par millimeter lägre montag.
Nästa box kommer att blien Packline FX där man måttbeställer lasthållaruttagen för att få ett så tajt montage som möjligt.
Jag använder vingprofilräcket till min takbox men använder inte T-spåret.
Har en Thule Excellence och boxen har en stor gripklo som klämmer åt runt takräcket. Tror alla nya Thuleboxar har det nu.
Tycker nog att boxen kommer närmare taket. Vingprofilräcket ligger ju mellan railsen och inte ovanpå som fyrkantsprofilen. Har inga distanser eller nått sånt och boxen rider inte på mitten av vingräcket men detta beror säkert på vilken takbox man har.
Har även kört många timmar på autobahn med marchfart 160-180 och den sitter som berget!

Sen är det ju mycket snyggare när inte takräcket sticker ut utanför railsen....
mitt tips i debatten.
stå på bakhjulen när du lastar. (det är lätt att koma upp på dom, då du kan hålla dig i railsen.
ett annat tips är att öppna över & underdel på bakluckan, sen stänga endast överdelen, då kan du stå på underdelen.
Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]

Hittade en gammal tråd där någon […]

Den bilen skulle jag personligen inte våga[…]