Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av latjo44
Hejsan.

V70in från 03 har börjat krångla, Instrumentet är dött, H-mätaren V-mätaren B-mätaren T-mätaren, inget fungerar!

Digitala displayerna lyser inte.

Det ända som lyser är Motorlampan när täningen är på, slocknar när motorn startar som vanligt.
Varningslampan för helljus fungerar också.

Kontrolerat säkringar och ingen är trasig, även testat med ett annat instrumenthus från 03. men samma resultat.

Någon som träffat på detta tidigare?

mvh David
Användarvisningsbild
av andreas 80
Vet inte vad som kan vara fel tyvärr.
Det du kan göra är att mäta upp spänningen mellan pin 1 & 14 i kontaktstycket som går in i instrumentet, där skall du ha batterispänning med tändningen påslagen.
Säkringar hade du kontrollerat, men du kan även mäta där och se så det finns spänning, tror det är säkring 24 som sitter i säkringsboxen innanför dörren.
av latjo44
Mellan 1 och 14 finns det full spänning.

Läst av bilen med en kts 670,

och får fram fel i strömkrets till diverse varningslampor.
Har också tittat på Ärvärden när bilen är igång, och får då fram både motorvarv och temperatur på motorn.

Har nu testat med ett helt nytt instrumenthus från volvo, men fortfarande ingen skillnad.

tog ur en instrumenthuslampa och mätte, fanns ström fram men jorden saknades. Finns det någon samlad jordpunjt till instrumentet?
Användarvisningsbild
av andreas 80
Har bara ett kopplingsschema som jag tittar på.
http://www.mediafire.com/?ndhyzqgyhmh

Där är iallafall pin 14 jordad hela tiden. Det är ifall det är avbrott på den då. Men då borde inte några lampor lysa tycker jag...
Det andra är ifall CAN nätet inte når fram på något sätt. Men det måste vara oerhört lokalt isåfall för annars skulle inte något i bilen fungera.
av Psyko
latjo44 skrev:Mellan 1 och 14 finns det full spänning.

Läst av bilen med en kts 670,

och får fram fel i strömkrets till diverse varningslampor.
Har också tittat på Ärvärden när bilen är igång, och får då fram både motorvarv och temperatur på motorn.

Har nu testat med ett helt nytt instrumenthus från volvo, men fortfarande ingen skillnad.

tog ur en instrumenthuslampa och mätte, fanns ström fram men jorden saknades. Finns det någon samlad jordpunjt till instrumentet?

Har det laddats mjukvara i instrumentet du testat ?
Eller har du bara stoppat i kontakten och sett att det inte fungerar ?
Användarvisningsbild
av andreas 80
Också en mycket bra fråga, går ju inte plugga i vilket som helst, det måste ju ha mjukvaran som är till för just din bil och produktionsvecka.
av Volve
Fick samma problem i somras i min V70-02 när jag körde på Autobahn... Som tur hade jag GPS där jag kunde se hastigheten.

Vet inte hur ditt började men mitt började med att meddelandet "Bromsfel-stanna genast" kom upp (inget fel på bromsarna) och sedan medd om SRS-Airbag och slutligen alla mätare/visare och kontrollampor. Detta löste jag genom att en bekant med diagnosverktyg raderade felkoderna när jag kom hem. Sedan dess har det fungerat normalt.

Vid nästa utlandsresa kommer det att ligga ett diagnosverktyg i mitt handskfack just in case.
Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]

Hittade en gammal tråd där någon […]

Den bilen skulle jag personligen inte våga[…]