Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av x64
Ja har sökt och läst men inte hittat exact det jag letar efter
Skulle vilja veta vad för OBD utrustning som passar en -01,
har en laptop med usb ansl på som jag tänkt anv, vill alltså veta vilken kabel och mjukvara som passar,
skall kunna släcka srs lampa och utläsa alla fel koder,
och vad för standard på protokollet är det i en v70 -01, finns ju en mängd olika har jag läst
//Mvh Mathias
Användarvisningsbild
av andreas 80
För att utläsa SRS felkoder och andra volvospecifika koder så är det bara såvitt jag vet BSR's PPC som klarar det.
Med OBD standarden kan du bara läsa emissionsrelaterade koder från främst motor/låda.

För att läsa volvokoder behöver du ett instrument som använder sig av CAN kommunikation.
Även om det finns flertalet olika hårdvaror som klarar det, så finns ingen fri/inköpbar mjukvara som är anpassad att läsa volvos koder.

Än så länge är man tvungen att snällt åka till volvo eller känna någon som har en PPC från BSR.
http://www.ppc-diagnos.com/

Ps. Standard för protokollet är för övrigt.
High speed CAN, 250kbit/s.
Low speed CAN, 125kbit/s.
Senast redigerad av 1 andreas 80, redigerad totalt 0 gånger.
av x64
ok, ja det blir väl åka till volvo.
Hade hoppats på att kunna lösa det själv, då jag har lite lampor som tänds då och då, hade varit bra att kunna gå in själv och kolla, och SRS lampan tände jag själv av misstag, skulle ta loss förar stol utan att ta loss minus polen :( (skulle byta värme slingor i sätet)köpte då biltemas service srs lampa släckare å369kr, inte släckte den nånting
Och just som du skriver "emmisions" vad är det, har haft i displayen nån gång, min första tanke när såg det var på vätskor !? fast det stavas kanske emulision hehe

Så som jag fattar det då så går det inte att utläsa även vanliga motor rellaterade koder med hjälp av mjukvara och kabel kopplat till laptop, hade hoppats på det då jag gärna mekar själv med bilen.

Men tack ändå :)
av zamberg
det går visst läsa ut motor felkoder med obd-läsare.jag köpte en på 24.se det er en kopia,men funkar för mig,läser lambda-koder
av Fred
x64 skrev:Och just som du skriver "emmisions" vad är det, har haft i displayen nån gång, min första tanke när såg det var på vätskor !?
"Emmisions" är utsläpp, dvs det har med bilens avgasrening att göra. :-)-)

(Emulsion är en blandning av två vätskor som inte vill blanda sig med varandra, typ olja och vinäger i en dressing eller vatten i motorolja... 8) )
Användarvisningsbild
av greeeken
zamberg skrev:det går visst läsa ut motor felkoder med obd-läsare.jag köpte en på 24.se det er en kopia,men funkar för mig,läser lambda-koder
Ingen som sagt annat. Men mer än så går nog inte att läsa ut.
Ta tex SRS det är bara at glömma.

Då är det PPC eller volvo än så länge
Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]

Hittade en gammal tråd där någon […]

Den bilen skulle jag personligen inte våga[…]