Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

1.Var ute i skogen idag, kom tillbaks till bilen och kylfläkten på bilen går, visst den vill väl kyla men då jag öppnar bilen så är kupe´fläkten med igång?

2. Systemet säger till mig EN gång att larmsystem behöver service, men visar sig inte mer. Dock larmar bilen två gånger för min flickvän samma dag, hon går ut och stänger av larmet och då hon sen ska åka så säger den samma: att larmsystemet behöver service. Men efter detta så har det inte uppkommit igen, bilen har varit rejält varm vid dessa tillfällen.

Några ideer?

Dave
fråga ett är nog så att tydligen så blåser systemet bort kondens o så efter c:a 50 minuter efter man har stängt av bilen om jag inte har fel man hör hur de blåser o inne i bilen går fläkten??? de e visst så på alla bilar o ska va så

Fråga två kan ja inte svara på
Har nu haft bilen larmandes då o då ett par dagar, men inget mer meddelande om service för larm. Får hoppas det är värmen och fukt som stör bilen. Testade att stänga av kupé larmet så får vi se om det hjälper.

Dave
dave skrev:Har nu haft bilen larmandes då o då ett par dagar, men inget mer meddelande om service för larm. Får hoppas det är värmen och fukt som stör bilen. Testade att stänga av kupé larmet så får vi se om det hjälper.

Dave
Jag har själv inte haft problem med detta (min bil står i garage) men om det är din bil på bilden så kan det mycket väl vara på grund av värmen. Svarta (eller mörka) bilar blir otroligt varma i plåten och eftersom metall utvidgar sig av värme så kan det bli små sättningar. Man kan höra dem ibland som små knäpp och dessa kan utlösa larmets sensorer genom tryckförändringar i luften. Jag vet inte hur känsliga larmen är i dessa bilar, har bara haft min bil sen i februari, men min andra bil, en Celica från -76, har jag själv monterat ett larm i. En dag när jag skulle hämta bilen var en garagegranne där och förklarade för mig att varje gång han kom in med sin HD larmade min bil! :shock: Jag bad honom starta upp hojen och mycket riktigt, bilen larmade för fullt! Jag fick skruva ned känsligheten i rörelsesensorn så det blev lite lugn och ro för honom... :D

Mvh
/Fred
hehe där ser man!

Stängde av invändiga larmet och den fortsätter. Och nu så står det hela tiden "larmservice"... ingen som har någon bra ide´?

Dave
Hej,

Har sen 2 dagar upplevt samma problem på min V70N Classic MY -08
Larmet går då och då nattetid och efter larm får jag felmeddelandet "Larm, Service erfordras"
Detta meddelande kommer endast efter att bilen har larmat.
Det är för tillfället väldigt varmt på dagarna (ca 30 grader) och svalt och fuktigt på nätterna.
Trodde att det var någon engångsgrej men problemet återkommer trots ordentligt stängda dörrar, baklucka och huv.
Skall försöka hinna in till Bilia snarast, man är ju inte så populär i grannskapet när man har en bil som står och tjuter varje natt ;-)

/Mats
ajdå Mats! hoppas det löste sig!

Min bil sluta o uppföra sig konstigt dagen då värmen försvann, så det var enkelt! Så vet ni andra som ev får problem med detta.

Dave
Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]

Hittade en gammal tråd där någon […]

Den bilen skulle jag personligen inte våga[…]