Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kalle173
Hej

Ännu en fråga om fjärrkontroll. Har sökt och läst men inte hittat någon tidigare tråd som mappar direkt mot mitt problem. Har en v70N 2001 där fjärren funkar till att låsa men ej att låsa upp. (tilläggas kan att "bagageluckan-knappen" funkar). Själva centrallåset verkar vara ok då man kan använda knapparna i kupen till att låsa/låsa upp vilket får mig till att misstänka linan "fjärr-mottagare" , frågan är då, finns det typ två "kanaler" en för "lås" och en för "lås upp" där en kan gå sönder?

Mvh

//Kalle
Användarvisningsbild
av Funk
Har du provat båda kontrollerna ? För mig veterligen är det samma "kanal" till båda. Möjligen att en reläfunktion i låsmodulen eller centrallåset gett upp.

/Thomas
Hej

Nu kan jag inte speciellt mycket om detta (därför jag frågar :) ) men "knappen" är ju bara ett kontaktbleck som sluter en krets, känns lite osannolikt?! Vet du om att det är ett vanligt fel att kontaktytorna oxiderar eller så...?

//Kalle
kalle173 skrev:Hej

Nu kan jag inte speciellt mycket om detta (därför jag frågar :) ) men "knappen" är ju bara ett kontaktbleck som sluter en krets, känns lite osannolikt?! Vet du om att det är ett vanligt fel att kontaktytorna oxiderar eller så...?

//Kalle

Kan hålla med kalle.
oxidering verkar inte trodligt.
Jag har lyckats tvätta min fjärr. O den fungerar ännu 2 år efter.
För upplysnings skull så innehåller din fjärrkontroll ett batteri, knappar och en del elektronikkretsar. Inte bara ett batteri och en tryckknapp, det ser du om du öppnar fjärren. Har du bytt batteri i den? Det är viktigt med bra batteri för att det ska funka.
Daddan skrev:För upplysnings skull så innehåller din fjärrkontroll ett batteri, knappar och en del elektronikkretsar. Inte bara ett batteri och en tryckknapp, det ser du om du öppnar fjärren. Har du bytt batteri i den? Det är viktigt med bra batteri för att det ska funka.
He he jo jag förstår att det är lite elektronik (sändare bl a) men det jag menade var att jag antog att det var kontakter á la miniräknare dvs en lite kontaktyta med en "gummituta" över.
Men jag öppnade fjärren igen och höll kretskortet direkt mot batteriet och tryckte på knapparna. Jag upptäckte då att "knappen" för öppna var nästan helt nertryckt och stum , de andra fjädrar/klickar lite (rörelsemån på 1-2 mm), så jag tryckte till och då "knärte" det till och man kände att den rörde sig pyttelite. Jag limmade fast en lite plastbit på knappen och satte in den i dosan och Heureka!!!! Den låser upp.
Det måste ha blivit nå´n "sättning" i knappen som fastnat nere och sedan har gummit som ligger runt kretskortet under knapparna maskerat detta i o m att gummit i sig själv fjädrar och gav sken av att knappen funkade. Tack för inputten Daddan, det var knappen. :)

//Kalle
Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]

Hittade en gammal tråd där någon […]

Den bilen skulle jag personligen inte våga[…]