Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lilja
Virvelspjäll vet jag inte ens vad det är eller var det sitter eller hur man kontrollerar det haha.
Frågan är om man inte ska nolla färddatorn och köra lådan manuellt några dagar och kolla om förbrukningen sjunker.
av Schröder
Gjorde helt sonika så att jag borrade ett litet hål i armen till spjället och ett till hål i spjällets plast flik. Sedan monterade jag en liten "modell pytteliten" koppar hylsa i spjällets plastflik "som bussning" tog sedan en mutter och en skruv som låsning mellan stag och spjällets plastflik. Muttern låser man sedan med typ grön loctite. På så vis håller det ihop och koppar bussningen förhindrar att plasten äts upp av den inte för hårt åtdragna skruven....

Har kört ca 1800mil med denna lösning utan något som helst slitage på koppar bussningen eller berörda plast detaljer :twisted: Kanske inte världens enklaste lösning men garanterat fungerande!
av tapsa
Hej, kör under 100 km/h långsträcka mellan 0,6-0,7 per mil normal stil och sparande under 0,6. sommar tiden (kör jar < 120 km/h) och centrum ökar 0,7-0,8 per mil.
mvh tapsa
v70 d5 awd -06 6geartronic
Användarvisningsbild
av StringerBell
Kolla den momentana förbrukningen i displayen. Gör med äggfot eller farthållare på slät motorväg och se var du får för förbrukningssiffror. I övrigt skall man inte lita på datorn, speciellt inte nu på vintern med dieselbrännare och allt. Det är mätning vid pump som gäller.
av swewoody
Kör XC70 D5 -04 med 50k mil på mätaren och jag ligger över 1L/mil när jag tankar , blir galen , måste lämna in den så dom får titta på den.
Var inne i fredags men det finns inga felkoder.
Kör mycket med värmaren 2gånger/dag till och från jobbet, kanske gör så mycket?

Mvh Peder
Användarvisningsbild
av nicwei01
Rent spontant så undrar jag varför inte Volvo inför en förrändring i mjukvaran som styr den 6-stegade Geartronic-lådan med dieselmotor så att den växlar tidigare och inte varvar motorn som en bensinare. Jag var och provkörde en V70 D5 aut 2009 och där har verkligen Volvo tänkt till så att växellådan växlar vid lägre varv. Visst håller Ni med om att en mjukvaruuppdatering skulle vara välkommen!! :D
av swewoody
Någon som haft hög förbrukning och hittat något som var fel ?

Får väl byta bränsle/luft/oljefilter, olja och se om det gör nått.

Mvh Peder
av volvoknutte
Har en D5 awd med aut -07, den här bilen verkar otroligt känslig för olika körsätt sista tanken hade jag kört 44 mil tankade 55 liter.på blandad körning. Har bara haft bilen ca 2 mån, har uppe i norr har vi haft kallt ganska länge nu så värmaren går nästan hela tiden. (-20 till-30) färddatorn visade 1.00 verklig förbrukning var 1.25,inte bra!

I några veckor har jag haft problem med att […]

Elpriset

Finns det inga små kinesiska kärnreakto[…]

Blinkande ljus

Jag ser att mina dimljus (har LED i dem och anv&au[…]

Ok, jag jagar vidare. Tack för hjälpen a[…]