Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
maccis skrev:ja, det lutar åt det. Ska kolla kablarna först för att se om det finns brott på vägen. Men som jag ser det så har jag allt att vinna på att byta den. Skulle det inte vara den så kan jag kanske kräva pengarna tillbaka från mekonomen för felaktig slutsats.

Följdfrågor:

1. när jag bytt den, måste man ta bort felkoden från systemet eller försvinner den själv?
2. om man tar bort felkoden utan att åtgärda, innebär det att hela systemet är satt ur funktion?
(är systemet satt ur funktion nu, med den felkoden, eller fungerar resten av skydden)
Vet inte om du kan kräva pengarna tillbaka, men försöka kan man alltid.
Felkoden måste raderas ja.
Om systemet är ur funktion vet jag inte men logiskt så bör det vara det då felkod är satt. Det handlar trotts allt om SRS.
av hansjkpg
maccis skrev:hur vet man då om systemet är lagat om felkoden är kvar trots att man fixat det?
.
Systemet med felkoder är ju inte gjort som så att koderna försvinner för att du lagar felet , koden måste tas bort från bilens dator, vilket man gör med en PPC läsare.
Lagar du det som du tror är fel och tar bort felkoden och samma kod kommer tillbaka är det något annat fel :D
Användarvisningsbild
av CarMan
maccis skrev:Har fått meddelande om att jag ska fixa srs omgående på displayen (den röda lampan lyser inte, bara meddelande och en orange triangel)

Betalade nästan 1000 kronor till mekonomen idag för att felsöka och fick veta att det är troligtvis bältesspännaren som strular (för lite spänning i den)

vad ska jag göra om jag inte har lust att köpa ett nytt bältespaket (som bilia sa att man behövde) för 3000 kr.
...därtill kommer installationskostnaden på gud vet hur mycket.

tacksam för alla råd som kan spara pengar och eventuellt fixa det på bästa sätt.

Nu tar vi det en gång till.
Du skriver i ditt första inlägg att du har frågat pris på Bältesspännaren !!! om du frågar mig så är en bältes spännare samma sak som en bältes sträckare & det fick du pris på, därför har du själl snurrat tilldet !!!

menar du bältes lås kan du inte skriva bältes spännare !!!

du har säker sagt liknande fel till de andra inblandade o den där givaren ni svamlar om har säkert att göra med att du sakg så mycke fel att man tror att du är ute efter en bältes sträckare, vilker inte sitter i bältes slåset utan i bältet (på många andra bilmärken sitter bältes sträckaren i bältes låstet, men inte på din)

Om mann åker till en riktig verksta så får du pris på vad det kosta att laga bilen & om du vill laga bilen själv så får du det, dom tar fram rätt delar efter den felsökning som dom själva har gjort, man ska som kund inte behöva åka om kring o leta efter delar man itne vat vad det är eller vad dom heter eller sitter då det bara blir fel då.
av maccis
nu tar vi det lugnt va...

jag skrev fel men pratade med volvoverkstaden om bältesLÅSET.
Eftersom jag inte visste den riktiga benämningen så sa jag till och med den som man klickar i bältet i.
han sa att det inte fanns en sensor där och ville ha det till bältesspännaren.

vad jag har sagt och inte sagt vet du inget om. Jag är tacksam för all hjälp jag får men du är direkt otrevlig. Och vad jag kan skriva och inte skriva är du verkligen inte rätt man att påpeka för din svenska är inte den bästa som du säkert vet.
Så kasta inte sten i glashus.

Vill du inte hjälpa mig att få rätt på detta så låt bli att skriva överhuvudtaget i min tråd.

@Lövet , Okey, får se vad firman visar[…]

T6:an av d. byt olja i lådan med så :[…]

Blinkande ljus

Rent spontant borde det vara kopplat till laddning[…]