Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har läst lite och hittat en del om ämnet, men ingen direkt lösning. Har som sagt sänkt min v70 -06a ca 30mm. Upplever att speciellt halvljuset är katastrofalt låga efter detta. Att köra i 120km/h är snudd på farligt då man inte hinner se hur vägen går.
Nivåsensorn fungerar som den ska, iaf ändrar sig ljuset om man lastar ner bilen osv. Har hört en del osm säger att det blir tokigt på grund av att sensorn tror att bilen är lastad. Och modifikation av nivåsensorns arm krävs? Men hur är det då med dem bilar som har original sportchassie? Visserligen är dem inte sänkta lika mycket.
Kalibrering av sensorn säger en del, inte möjligt svarar volvo. När jag kollade ljusinställningen så var den korrekt 1.2%......vad det nu betyder. Höjden låg där den skulle, men ändå dåligt ljus.
Hur har ni andra gjort? Måste vara fler som sänktsina bilar.

mvh Daniel
Användarvisningsbild
av Guru
Klart att du kan kalibrera om höjdlägesgivaren. Vad är det för "Volvo" som säger att det inte går? Möjligvis har du med sänkningen hamnat utanför givarens arbetsområde och då krävs en mekanisk justering så att givaren funkar igen men det det känns inte troligt.
Jag har pratat med volvo Norrköping, samt var igår förbi Davidssons i växjö där dem justerade manuellt på lysets ovankant. Låg aningens lågt, men inte så pass så det kommer göra några stora skillnader. Dem mätte med en traditionell utrustning alltså inte där man ställer in 1.2% osv. Om nu det spelar roll. Det lyser riktigt dåligt mitt på vägen. Men det lustiga är att det visar rätt enligt deras höjdinstrument. Jag ska provköra ikväll igen. Annars blir det att påtala denna kalibrering.

mvh

@Lövet , Okey, får se vad firman visar[…]

T6:an av d. byt olja i lådan med så :[…]

Blinkande ljus

Rent spontant borde det vara kopplat till laddning[…]