Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Knasen skrev:Nej ärligt talat så är jag inte säker, skall kolla imorgon på jobbet :wink:
Du har rätt, det siter et mellan lager, men jag tvivlar på att ljudet kommer därifrån
av XC90 headache
Verkstaden skall fixa felet på måndag. De verkade övertygade om att det är ett hjullager, tydligen ett av de vanligaste felen. Märkligt att kvalitén på lagren har blivit sämre, kan man tycka. Detta är min 5:e Volvo och totalt har jag nog kört minst 60 000 mil med dem utan att få problem med några lager...
Användarvisningsbild
av CarMan
XC90 headache skrev:Verkstaden skall fixa felet på måndag. De verkade övertygade om att det är ett hjullager, tydligen ett av de vanligaste felen. Märkligt att kvalitén på lagren har blivit sämre, kan man tycka. Detta är min 5:e Volvo och totalt har jag nog kört minst 60 000 mil med dem utan att få problem med några lager...
Nä kvaliten har blivit bättre, det var ju bara på en serie det var fel!
Användarvisningsbild
av _Rick_
Volvos inköpare är stenhårda. De pressar priserna som f*n. Det är faktiskt helt otroligt att grejjerna håller...

:)

Så är det iofs med alla tillverkare. Förrutom superbilarna då som FÅR kosta en massa.

Den som kan leverera kullager till billigast pris och som gör dem efter måtten som beställaren vill ha, vinner oftast. Det var väl så att FAG (de heter så) vann över SKF när det gällde pris. Vilket känns lite skevt när SKF startade Volvo 1926 eller hur det var.

Men det är ju priset som styr..
Användarvisningsbild
av CarMan
_Rick_ skrev:Volvos inköpare är stenhårda. De pressar priserna som f*n. Det är faktiskt helt otroligt att grejjerna håller...

Så är det iofs med alla tillverkare. Förrutom superbilarna då som FÅR kosta en massa.

Den som kan leverera kullager till billigast pris och som gör dem efter måtten som beställaren vill ha, vinner oftast. Det var väl så att FAG (de heter så) vann över SKF när det gällde pris. Vilket känns lite skevt när SKF startade Volvo 1926 eller hur det var.

det var väll en tätning till lagret som var den felande länken om jag förstått det hela rätt. Om fukt går in så går dom sänder förr eller senare.

Tror det står SKF på dom man sätter dit.
Användarvisningsbild
av Brainy
_Rick_ skrev:Volvos inköpare är stenhårda. De pressar priserna som f*n. Det är faktiskt helt otroligt att grejjerna håller...

Kanske lite väl utanför trådstartarens fråga men here we go.

Såg en intervju för ett bra tag sedan med han som ägde fabriken som tillverkade sätena till volvo. När sedan Ford köpte upp Volvo så kom direktiv om att de inte längre skulle bygga de bästa sätena i världen, nu skulle de bara vara tillräckligt bra.

Detta gick så långt att han kände sig tvingad att sälja fabriken för att han inte klarade av att stå för den lägre kvaliteten.

/Anders
av Knasen
Kommer du ihåg vilken kanal och vad programmet hette?

[/quote]
av XC90 headache
Hämtade bilen igår och verkstaden hade bytt bägge bakhjulslagren. Allt missljud är borta. Kostnadsfritt och utan diskussion! Trots att garantin är utgången. Det var snyggt jobbat av Volvo och verkstaden! Förtroendet är återskapat...
av haxpet
XC90 headache skrev:Hämtade bilen igår och verkstaden hade bytt bägge bakhjulslagren. Allt missljud är borta. Kostnadsfritt och utan diskussion! Trots att garantin är utgången. Det var snyggt jobbat av Volvo och verkstaden! Förtroendet är återskapat...

sånt här e alltid kul att läsa.
av jbl
Håller med, bra gjort av Volvo att stå för det :D
Vi som beställt nya XC60

Nu har jag beställt en V60, så det kans[…]

Tittar du på rätt givare i schemat? Ka[…]

Nej, jag har någon slags glaskross-sensor i […]

AC & kylfläkt

Jag har då fått beställt en ERA k[…]