Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Barmannen
Hej !
Som rubriken lyder så läcker det alltså in kylvätska på golvmattan på förarplatsen.
Bakgrund ; Displayen varnade för "låg nivå" för ett tag sedan , då fyllde jag på ca 3dl kylvätska och körde glatt vidare då jag inte kunde se något läckage.
Efter några dagar upptäckte jag att golvmattan var blöt , men kunde inte se var det läcker, fyllde på mer kylvätska och hoppades att det var något "tillfälligt" :???: p.g.a. kylan eller nåt. :roll:
I morse när sambon körde barnen till dagis så larmade displayen igen, hon blev orolig och åkte till volvoverkstaden där de gav ett kostnadsförslag på ca 6000 för att byta värmepaketet antar jag. Fick en tid för byte den 21/1.
Mina frågor är ;
Är det värmepaketet som bruka läcka eller kan det vara någon "kran" eller dyl. ? eftersom det inte verkar läcka hela tiden ?
Är det något man kan byta själv?
Bör man byta kupefläkten samtidigt när man ändå håller på .( är det ihopbyggt ?)
Tips och råd emottages tacksamt! :)
Mvh : Barmannen
(ny på forumet)
av Fred
Sök på "blött på golvet" och liknande så kommer du se att du inte är ensam om problemet samtidigt som du kommer hitta svar på alla dina frågor.

Ha som regel att alltid söka på forumet innan du skapar en ny tråd, otroligt mycket är redan besvarat. Hittar man inte svaret så kan man skriva en ny fråga.

Mvh
/Fred
Har exakt samma problem :(
Fick även samma summa på kostnadsförslag från Volvo (4-6oookr beroende på vad exakt som är fel).

Jag ska dock riva ner panelen under ratten (ovanför pedalerna) och kolla om jag ser nåt där, vad felet är innan ev. besök hos volvo... kan ju vara vad som helst, O-ring som läcker, nåt plastclips som lossnat, slang/rör som pajjat eller i värsta fall hela värmepaketet. Problemet är att jag inte har nåt garage att stå i - galet kallt att stå ute nu och fnula med bilen!

Verkar vara några som får detta problem just nu när det är så kallt ute. Är det nåt i värmepaketet som blir djupfryst när man inte använder bilen, som sen spricker när man öser på med värme?
av Fred
Alucinor skrev:Är det nåt i värmepaketet som blir djupfryst när man inte använder bilen, som sen spricker när man öser på med värme?
Så länge man har rätt glykolblandning i systemet så ska inget som läcker kylarvätska kunna frysa i värmepaketet.
av Topgun
tjaae du Barmannen........

-Förmodligen har du väl läck på värmeelement,som alla volvos'..................förr elr senare!

-De enda sätter at ta' reda på de !! Är att provtrycka systemet......Åh sen leta runt i cupe'n......antingen från torpedvägg (de är vanligt att genomföring läcker)eller i värmepaket skulle jag gissa!!
på andra modeller hade de en balja me skvaller rör! Så om de läckte i själva värmepkt så rann de ut under bilen vid vxlådan..åh ut När du säger att de är blött vid pedalerna? Så tror jag de är vid genomföring
-nånstans kommer de ju..... de syns ju också på manometern om den sjunker,när de pumpat upp ett tryck! sjunker den så läcker de......

-Good Luck!

På bild 2 i denna annons finns ett exempel […]

Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]