Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Besvarar mig själv...
Hittade tillslut tankgivaren (alldeles under termostaten). Antog att det var den som var trasig så jag köpte en ny på mekonomen. Pluggade in den nya (utan att skruva fast den) med samma resultat som innan, dvs tempmätaren upp i max direkt när tändningen är på fastän motorn är kall.

Någon som har någon idé om vad det kan vara? Lutar åt att lämna in den på verkstad... :cry:
1 jag tror du har felkoder i bilen, ganska säker !!!

om motorn märket att tempraturen inte stämmer, så kan den inte lite på tempraturgivaren o sätter då en felkod, samt att den Safar med att starta fläckten för att kyla (den vet ju inte om motorn behöver kylas eller ej) sen visar den max värme, bara för att vara säker på att inte lura föraren at bilen är kallare än va den är.

felet kan vara tempgivare & eller kablaget, men det kan lika gärna vara en kas termostat.
Ja då var det fixat.....Mitt Proplem var enkelt kan vara ditt med ..jag har ej bytt batteri sen bilen var ny alltså 8 år sen...är vanligt när batteriet blir gammalt ett det blir typ fel på instrument panelen som var i mitt fall inte tempgivaren som jag har bytt...Frågade på Volvo hemma i stan om dom har haft något liknade..nej sa dom per telefon...jag skulle starta bilen och köra ut den ur garaget..då gick den ej igång ..skulle med den till verkstan..märkte när jag skulle ladda batteriet att det tog ej emot ström..kollade det en cell var död ....åkte till volvo och köpte ett nytt batterie ..frågade han på reservdelar om det kunde vara det som hade skapat fel som tempgivare och att motor lampan lös att det var fel någon stans..han svarade att oo jaa ett vanligt fel när batteriet blir gammalt eller något fel på det...lite märkligt när dom ej visste om det på verstads avdelingen eller visse dom om det ???
Får nog ej svar på den frågan men men kolla battereiet i alla fall..kan ju vara så du har ju en äldre volvo som jag
Jag har identiska problem med min V70-01, har ni hittat lösningen ?
Själv är jag säker på att det från början handlade om ett rent termostatfel men nu vet jag inte, signalen till tempmätaren måste ju komma från givaren som när jag söker på mekonomen inte finns på årsmodel 01.
Vad jag menar är ju att bara för att jag byter termostat så lär ju inte tempmätaren gå ner eftersom den står ju på max bara jag slår på tändningen.
Hej igen !!
Tänkte jag skulle delge er mina resultat.
Jag bytte termostat, fyllde kylarvätska och sedan lade jag av pluspolen och la på den igen.Startade bilen luftade kylsystemet och tempgivaren gav åter korrekta värden.
Så det där med stanna motorn omedelbart och service och motorlampan som lyste var bara en nödåtgärd av systemet för att det inte kunde/visste vilken signal den kunde lita på.Jag kan också tala om att på min V70-01 så gick det att bara köpa termostaten och inte hela termostathuset.

På bild 2 i denna annons finns ett exempel […]

Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]