Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frigge
Walle skrev:
Frigge skrev:Värt att tänka på är ju att man kan GLÖMMA allt som heter Goodwill om man inte servar hos Auktoriserad verkstad. Den kan vara värd MYCKET pengar.

/Fredrik
Du menar att inte icke auktoriserad verkstad inte ger goodwill ? :?:
Det spelar nog ingen roll vilket verkstad du servar bilen på gällande goodwill. Roffes Bilmek kanske t.o.m ger mer goodwill än Bilia bara för att han har färre kunder och därmed skapar starkare band till sina kunder... eller nåt. Bara en tanke.... hur som helst tror jag inte man får mindre goodwill hos en icke auktoriserad verkstad.
Dock har jag hittills gjort mina servicar hos auktoriserad verkstad... men av helt andra skäl.
Tror inte Roffes Bilmek ger några större summor i Goodwill.
Tror absolut inte han ger dig nya länkarmar,spindelleder,spjällhus à 7000:- inkl arbetet osv osv.
Jag vet till o med mindre firmor som inte ens ersatt sina egna misstag,typ glömt att dra remskivan till vevaxeln på en Renault med remhaveri som följd. Vissa av dessa firmor skiter blankt i om man som kund vänder sig till Allmännareklamationsnämden,det enda dom gör är ju att "rekomendera" firman att hjälpa kunden.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av CarMan
som aktoriserad volvo verksta har man visa konton & potter man kan disponera på olika sätt, så man kan ge en kund ett nytt gas spjäll tilexempel, fast han har åkt 5 mil över gränsen.
tror inte en icke aktoriserad verksta tarr 7000:- ur egen kassa o gör det !
av apan_jocko
Mycket bra service (i den mån den går att kontrollera) samt ett mycket gott mottagande. Kan bara rekommendera Solna Bilteknik till er som tvivlar.
Användarvisningsbild
av CarMan
apan_jocko skrev:Mycket bra service (i den mån den går att kontrollera) samt ett mycket gott mottagande. Kan bara rekommendera Solna Bilteknik till er som tvivlar.
Dom är säkert duktiga & hasr gjort allt rätt.
men måste bara skriva att enda sättet att veta at en service är rätt utförd är ju genom att dels vara med underservicen & desutom ha den kompitens som krävs för att utföra den samma, då 90% av servicen är sager som inte syns
av apan_jocko
CarMan skrev:
Dom är säkert duktiga & hasr gjort allt rätt.
men måste bara skriva att enda sättet att veta at en service är rätt utförd är ju genom att dels vara med underservicen & desutom ha den kompitens som krävs för att utföra den samma, då 90% av servicen är sager som inte syns
Du har alldeles rätt, detta gäller ju alla verkstäder (servicar) - Bilia inkluderade.

/ aj
av Walle
Frigge skrev:
Walle skrev:
Frigge skrev:Värt att tänka på är ju att man kan GLÖMMA allt som heter Goodwill om man inte servar hos Auktoriserad verkstad. Den kan vara värd MYCKET pengar.

/Fredrik
Du menar att inte icke auktoriserad verkstad inte ger goodwill ? :?:
Det spelar nog ingen roll vilket verkstad du servar bilen på gällande goodwill. Roffes Bilmek kanske t.o.m ger mer goodwill än Bilia bara för att han har färre kunder och därmed skapar starkare band till sina kunder... eller nåt. Bara en tanke.... hur som helst tror jag inte man får mindre goodwill hos en icke auktoriserad verkstad.
Dock har jag hittills gjort mina servicar hos auktoriserad verkstad... men av helt andra skäl.
Tror absolut inte han ger dig nya länkarmar,spindelleder,spjällhus à 7000:- inkl arbetet osv osv.
Jag vet till o med mindre firmor som inte ens ersatt sina egna misstag,typ glömt att dra remskivan till vevaxeln på en Renault med remhaveri som följd. Vissa av dessa firmor skiter blankt i om man som kund vänder sig till Allmännareklamationsnämden,det enda dom gör är ju att "rekomendera" firman att hjälpa kunden.

/Fredrik
Vänta nu lite .... tro inte att det är den auktoriserade verkstaden som GER bort spjällhus, länkarmar etc. Vissa grejer går på förlängd garanti alternativt goodwill från volvo personvagnar...men inte verkstan. Har volvo personvagnar gjort ett fabrikationsfel är det inte t.ex. bilia som står för kostnaden. Och har du en bil där spjällhuset bör bytas p.g.a fabrikationsfel kan man ju alltid åka in på Bilia enbart för att byta denna del... du behöver inte serva bilen där för att få fabrikationsfel fixade från volvo personvagnar AB. :shock:

CarMan:
Dom där kontona du pratar om som man byggt upp för att ge goodwill till vissa kunder ... hur har dom kontona fyllts på med pengar då ? Har tomten kommit å tryckt in lite pengar kring juletid eller ? Antar att man tagit in lite extra någon annanstans då ? 8)

Sen att CarMan alltid går in och försvarar sin arbetsgivare är ju alltid förståeligt! :wink: ... inte första gången... haha
Användarvisningsbild
av CarMan
Walle skrev:
Frigge skrev:
Walle skrev: Du menar att inte icke auktoriserad verkstad inte ger goodwill ? :?:

/Fredrik
Vänta nu lite .... tro inte att det är den auktoriserade verkstaden som GER bort spjällhus, länkarmar etc. Vissa grejer går på förlängd garanti alternativt goodwill från volvo personvagnar...men inte verkstan. Har volvo personvagnar gjort ett fabrikationsfel är det inte t.ex. bilia som står för kostnaden. Och har du en bil där spjällhuset bör bytas p.g.a fabrikationsfel kan man ju alltid åka in på Bilia enbart för att byta denna del... du behöver inte serva bilen där för att få fabrikationsfel fixade från volvo personvagnar AB. :shock:

CarMan:
Dom där kontona du pratar om som man byggt upp för att ge goodwill till vissa kunder ... hur har dom kontona fyllts på med pengar då ? Har tomten kommit å tryckt in lite pengar kring juletid eller ? Antar att man tagit in lite extra någon annanstans då ? 8)

Sen att CarMan alltid går in och försvarar sin arbetsgivare är ju alltid förståeligt! :wink: ... inte första gången... haha
Vist är det volvo cars som står för fiolerna i de flästa fall, men du komerinte åt pengarna på annat sät en att åka till din volvoverksta & när din nybilskaranti gått ut är ingen skyldig att laga bilen, det äe en bonus om du får ett fel lagat till reduserat pris när nybilsgartantin är slut.

Jag försvarar inte min arbetsgivare ! jag jobbar inte på nån av dom verkstäder som det ofta pratas om här.

Jag försöker visa er att det finns mer en ens sida på ett problem, allt är inte svart eller vitt
av Micke_N
Jag måste höja ett varningens finger för Solna Bilteknik, dels har jag lite dåliga erfarenheter själv men det som väger tyngst är en artikel i lokaltidningen här i Solna där det stod att Solna Bilteknik var den verkstad som fått in flest anmälningar hos Allmänna Reklamationsnämnden i landet under Februari månad.

Jag hade en diskussion med ägaren om vad som egentligen skulle bytas på min bil, han var väldigt defensiv och blev snabbt väldigt upprörd. Han påstod att han spelade in samtalet, jag tror inte ens att det är lagligt om man inte meddelat "den i andra änden" och jag avslutade samtalet då.

Uppenbarligen har ju inte alla haft sån här otur, men det stora antalet anmälningar på senare tid kan ju vara en tendens.

Rek bytesintervall 12000 mil Vem rekommender[…]

Luftfjädring V90

Precis. Samtidigt är produktnamnet Four-C en […]

Har idag förnyat VOC. Alltså Volvo appe[…]

Huvudkontorer i Växjö troligtvis. Ring d[…]