Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

oljan skall kunna kollas varm som kall enligt instruktionsboken,vmen som sagts så bör den stå ett tag om motorn just varit i gång så att oljan rinner ner.
ska kola min när den är kall ytterligare en gång =)
Om det vore min bil skulle jag tömma ur lite olja för att minska risken för att belasta packningar mm för mycket.

Jag råkade ut för EXAKT samma sak på min förra bil. Ibland stod oljan dryga cm över max för att nästa gång ligga på maxstrecket. Det hela slutade med att bakre vevaxelpackningen gav upp... Jag kan naturligtvis inte svära på sambandet, men, tiden för läckaget vs oljenivåproblemet var ju lite besvärande...

Jag vet ff inte varför den visade olika oljenivåer från ett tillfälle till annat.

Mvh
Användarvisningsbild
av Svahn
Oljetrycket blir inte högre bara för att det finns mer olja än vanligt i motorn. Pumpen ger det tryck som den skall så länge som den har olja att pumpa. Så att packningar går på grund av för mycket olja låter konstigt.
av baljbalj
Det är jäkligt viktigt att bilen står plant både i längsled och i sidled prova att köra med stickan bara bilen står vid typ en trottoar (där vägen lutar "inåt") och vänd sen bilen 180°.

Vet inte hur känslig en V70 är men min gamla Peugeot som jag fick fylla på 1l olja varannan tankning lärde jag mig sånt på...
kan inte förstå hur det kan komma upp så mycket olja i röret till oljestickan, imorse kollade jag oljan igen kall bil, och stickan var neddränkt i olja ca 3cm övermax. Sen torkade jag av och får då ok på ena sidan??? hur har ni vid första koll, min andra bil rinner det alltid ner så att rätt nivå visas på hela stickan

På bild 2 i denna annons finns ett exempel […]

Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]