Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gansmoe
Hejsan!

Jag tänkte köpa mej en S80 av årsmodell 1999 - 2001. Är det nåt speciellt man skall titta efter, eller har den några svagheter man måste veta om? Växellåda, motor, axlar? Några årsmodeller eller modeller man skall undvika?
Just nu letar jag efter en T6a, som har rullat ca. 10000 mil. Är det klokt? :?:

Mvh. Niclas
av zenobia
Rolig bil men dyyyyyr...

Jag har haft problem med ABS-systemet. Går att ordna genom att köpa en beg. ABS-enhet för ca 1300 kr hos JB i Jönköping. Finns även en variant där man löder om några komponenter för en hundring om man är händig.

Ångrar inte att jag köpte min S80 men den är dyr som sagt.... Största kostnaden är väl bensinen, jag kommer ca 60 mil på en tank med 80 liter. Det blir dryga 1.3 liter milen, men är detta inte ett problem så får du en grymt trevlig bil för dom pengarna.

Räkna dock inte med att byta in bilen hos en Volvohandlare i framtiden. Dom ger noll och inget för den då dom inte vill ha dessa svårsålda bilarna i hallen.
Användarvisningsbild
av Gansmoe
Tack för snabbt svar... Jag kör 6 liters v8, med tre-stegs låda idag och räknar med 2,5 liter milen, så 1.3 låter inte så farligt i mina öron.
Detta med ABSen. Är det ett vanligt problem på T6an eller S80 generellt?
av zenobia
Det finns lite om detta i olika forum. Om det sedan är procentuellt många drabbade vet jag inte. Det har ju sålts en och annan S80.
:D

Be någon läsa av eventuella felkoder innan du köper bilen skulle väl vara mitt tips.
av karlpedal
hej
mitt tipps är bara att du inte ska lägga ut extra pengar
för att få en bil med parkeringsvärmare för de är det enda
som gått paj på min -00:a med 20000 mil på mätaren
(dock ingen t6:a)
av zenobia
men oj vad gott det är att komma ut till bilen när det är minus 20 grader ut och se grannen skotta fram sin bil... då sätter man sig bara i bilen och åker iväg.

Visst jag surade i höstas när jag fick betala 3400 för att byta vattenpump på bensinvärmaren. Men det har varit värt varje krona denna vintern.

:D
Användarvisningsbild
av Gansmoe
Tror dej.... Jag har testat några T6or nu och jag trodde från början att alla skulle vara likadana att köra, men alla av bilara har ju sina egenheter...
Trodde detta köpet skulle bli lätt... Svårare än jag trodde. Den ena är sånt tryck i så man mår illa när man gör en kick down, men den ser för jävlig ut inuti. Den andra saknar tryck och är som en dröm inuti... Vem skall jag välja?

//niclas

Tack för alla svar111
Fällbart framsäte?

I vår tidigare V70 fanns det beskrivet hur […]

S40 2,4 Aut. MY04 OK köp ?

Ett tips är att 'villkora' köpet med att[…]

Jag har inget bra svar på kolvringar. N&aum[…]