Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av maggan68
Har en vilvo v70- 03 som inte gillar kylan och tänkte att det ska finnas en vanlig motorvärmare i en sån bil. Tittade i genom instruktionsboken men hittade inte någon text med motorvärmare, bara ett extra tillval för bensinvärmare.
Någon som vet om det finns någon vanlig motorvärmare och iså fall , var sitter kontakten? :roll:

Hittade kontakten så nu undrar jag om jag kan koppla in motorvärmaren fast jag tagit ur batteriet för laddning?
V70 är ju känslig för hur man kopplar ur batteriet men motorvärmaren borde väl vara ett enskilt system då det är 220volt? Tacksam för svar då det vore bra att ha motorn varm då jag ska starta med 2fulladdat" batteri ;-//
Senast redigerad av 2 maggan68, redigerad totalt 0 gång.
av Rådlös
Sök på tillverkarnas sidor, Calix och Defa är två stora, men det finns säkert andra. Om det inte finns plats i motorblocket, så finns det "en lös burk" att sätta på lämplig plats. Den är då elansluten och värmer kylarvattnet. Volvos egen lösning med något som liknar ett "strykjärn" att sätta mot motorblocket på utsidan är inte bra. Det finns bättre lösningar.
av Fred
Den elektriska motorvärmaren är inte inkopplad i bilens övriga elsystem så det är bara att köra på även om batteriet inte är inkopplat!

Tänk på att ställa nyckeln i läge II innan du kopplar in batteriet igen.

Mvh
/Fred
av maggan68
Bra, då kan jag koppla in motorvärmaren.
Men varför ska jag ha nyckeln i läge 11? har haft batteriet urkopplat en gång tidigare och då satte jag tillbaka det utan att ha nyckeln i........
Tacksam för svar
Användarvisningsbild
av greeeken
För om det skulle bli nått fel i airbagsystemet o det löser ut så är du bak i bilen o kopplar batteriet. då slipper du skador..
Kan de va nått sånt
av Fred
Stämmer bra greeeken! Det är väl inte så troligt att det skulle blivit något fel men OM...då är det inte så kul att sitta i förarstolen första gången airbagen får ström!! :shock:
Användarvisningsbild
av greeeken
Fred skrev:Stämmer bra greeeken! Det är väl inte så troligt att det skulle blivit något fel men OM...då är det inte så kul att sitta i förarstolen första gången airbagen får ström!! :shock:
Aaaaah ja hade rätt :D
De klart, det är inte kul att få airbagen i ansiktet.

På bild 2 i denna annons finns ett exempel […]

Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]