Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AWWD
Är det OK att underhållsladda batteriet (har kört mycket kortkörning och bensinvärmare) genom att ansluta vid + polen i motorutrymmet och vid en jordpunkt bredvid? Inget som tar skada?

Har en "snäll" automatisk laddare som bara ger ett fåtal ampere, inget stort snabbladdarmonster.

/AWWD
av EvilEd
Det ska gå bra har jag läst i nån tråd här tidigare,
har själv kört så ett tag nu
Har en Ctek Zafir 90 laddare som jag ofta kopplar in på det sättet.

/ed
Användarvisningsbild
av Loner
Visst, har du en bra laddare, som tex Ctek så är det inga problem alls, har inte "orkat" montera min i bilen än, men det kommer väl under sommaren här.

Kör min ihop med motorvärmaren.

/L
Användarvisningsbild
av Wabbe
Har också haft en C-Tek Zafir inkopplad hela vintern. Funkar hur bra som helst. Tänk på att C-tek inte är godkänd för montage i motorrummet. Jag drog in en sladd i kupén brevid kupéuttaget och kopplade in laddaren där. Så när motorvärmare går, laddas batteriet. Fungerar med underhållsladdning även fast fastighetens urverk bara ger mig ca 60 min ström per dygn. Kopplad till + utaget i motorrummet och en jordpunkt i höger a-stolpe.

Rek bytesintervall 12000 mil Vem rekommender[…]

Luftfjädring V90

Precis. Samtidigt är produktnamnet Four-C en […]

Har idag förnyat VOC. Alltså Volvo appe[…]

Huvudkontorer i Växjö troligtvis. Ring d[…]