Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kirtap
Jag har ett broblem med motorns kyl-system på min V70 d5 -06. Motorn släpper ut varmvatten till kylaren trots att motorn inte är uppe i rätt arbetstemp. Jag har bytt termostat (för 1200:-) men problemet kvarstår. Har hört att det kan ha att göra med att det är något fel på diesel-värmaren men har inte kläm på vad felet skulle kunna vara. Någon som vet vad det kan vara för fel på värmaren eller på något annat?

//Patrik
Senast redigerad av 1 kirtap, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av CarMan
nu blandar du nog ihop begreppen.

har du kolat att det kommer vatten för bi termostaten?
eller är det så att bilen inte når driftstempratur?

har du kollat om dieselvärmaren fungerar?
av kirtap
Jag har inte kollat om det kommer vatten förbi just termostaten, den sitter ju monterad. Den nya termostaten kan ju naturligtvis vara trasig också, även om det kanske är lite långsökt. Värmaren funkar. Bilen kommer upp i temp så småningom, men det tar ett tag, och nu när det är lite kallare så får den gå nästan hela tiden för att hålla temperaturen på motorn. När den sedan når arbetstemp så startar kyl-fläkten för att kyla vattnet i kylaren.

Enligt ett tips som jag fick så skulle det kunna vara ett fel på värmaren eller något som gör att bilen släpper ut vatten i kylaren utan att termostaten öppnar och min undran var om någon hört eller varit med om detta och vet var jag ska börja leta eller om det helt enkelt bara är att skruva bort och koka den nya termostaten?

//P
Användarvisningsbild
av CarMan
kan bilen hålla normal arbetstempratur under körning på lansväg med full värme på i bilen, så fungerar termostaten.
om det är kallt ute så tar det tid för motorn att nå arbetstempratur & det är normalt att värmaren går nästan konstant.
Värmaren ska starta & gå tills kylvätsketempraturen i värmaren är 80 grader, återstart sker när tempraturen är 60 grader.
Det kanske kan ta 5-6 km lansvägs körning att nå bilans arbetstempratur om det är -10 grader ute.
av Skåne1
Verkar vara ganska vanligt och "normalt" att det tar lång tid för en V70 att nå arbetstemperatur, min tar också ca. 5km innan den blir "varm". Ganska irriterande men det känns som att man får leva med detta.

// Skåne
av kirtap
Det är väl möjligt att min bil är fullt normal, jag ska kolla lite mer. Det som gnager i mitt huvud är att förbättringen efter ett byte av en trasig termostat inte blev så stor som jag tänkt mig.
Senast redigerad av 1 kirtap, redigerad totalt 0 gånger.
av Larzan
Ser inget onormalt i TS fråga. Detta är väl nackdelen med dieselmotorer att de är så energieffektiva så det knappt blir någon värme över till kupén.
Sedan kan man undra om det är så smart med alla dessa start/stopp av dieselvärmaren under körning. Sliter nog en del.
Kanske hade varit bättre med någon form av shunt/ventil och samverkan av konstant drift (när det är som kallast) av värmaren.

Innan "full värme" enligt tempmätare nås så har jag kört ca 6km, mestadels landsväg/motorväg. Så det förekommer nog en del kyleffekt utav den högre hastigheten också på motorblocket.
av tapsa
Hej, har en v70D5AWD-05, var tvungen att byta ut termostaten förra sommaren.
Den originala volvo termostaten (90 C) hadde ett trettiotal små hål (1mm) omkring yttersta ringen som betyder att den inte är 100% tät även om motorn är ännu kyl. Den tillsats termostaten jag köpte (91 C) för 30euro har dessa hål inte men temperaturen holler sig i klockan 12 rätt bra. Tar sig kanske 4km att nå temperaturen efter förvärmning i vinter.
observera att om motorn kör kylt (termostaten helt öppen hela tiden) så når den inte hög temperatur för att regenerera diesel partickel filter som planerad. ett fel meddelande kom up och kunde inte släckas utan att updatera
ecm softan helt först, det krävde ett 6 tal besök hos bilia förran de kunde slacka koden även om termostaten och filtern var i ok länge sen.
mvh Tapsa
Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]

Låter lite som det är delade meningar, […]

https://www.youtube.com/watch?v=MhBzo9TUaBI

Om Bilia tar 900 för ett arbete hur litet det[…]