Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tartryffel
Vet du ens vad dubbelmoral betyder? Jag har motiverat varför jag svarade som jag gjorde och det har absolut ingenting med dubbelmoral att göra.
Jag vet inte att min bil är säker när det gäller airbagen men jag tror det. Och ju färre hemmamixtrare som tror att de klarar av att modifiera säkerhetssystemen i bilen, desto bättre.
Och nej, jag anser inte att alla frågor ska inte ställas i det här forumet. Än mindre besvaras. Hur man manipulerar airbagen är ett exempel på en sådan fråga. Inte minst med tanke på att sådana ingrepp måste göras av utbildad personal.
Lite skillnad mot t.ex. bromsbyte där det också går att göra fel och där det får stora konsekvenser. Bromsbyte får man dock göra själv och en stor anledning där är att besiktningen kollar bromsarna. Men en felaktig airbag kan bli livsfarlig när som helst och det ser aldrig besiktningen röken av.

Vore intressant att få forumets admins att uttala sig i frågan, jag tycker det är intressant.
Användarvisningsbild
av CarMan
greeeken skrev:Varför inte bara försöka hjälpa trådskaparen med hans fråga?
IStället för att lägga krup på at tman inte får göra det ena o det andra, det VET man säkert redan. De är INTE det man vill ha som svar.
Vill/kan man inte svara på frågan så varför skriva?
För att jag inte vil bidra till att nån blir skadad/dödad i framtiden !
Användarvisningsbild
av CarMan
I Sverige så registreras en airbag rkopling hoss vägverket (transportstyrelsen) + hoss volvo centralt & hoss det företg som gjort urkopplingen.
jag antar att detta system int fins i finland o då vill vinte volvo att man ska koppla ur deras system, dom tar då inget ansvar.

Säkerhets systmena är byggda för att jobba ihopp. man har INTE samma bil bälten i en bil med & utan airbag, därför är det lika dåligt att att råka köpa en bil med urkopplad airbag o sen sitta som vuxen på den platsen när det smäller regält.
Så det är absolut inte bra att hema fixare kopplar hit o dit, det blir bort glöpmt på en o annan bil !!! Även om just du kommer ihåg att återställa din bil.

Tänk till när ni köper era bilar, om ni i framtiden kan tänkas ha en barnstol fram, så är ju denna bil mindre atraktiv för er & ni ska redan från början kalkulera med denna kostnad !

600 - 800 :- är väll inget, ni har säkert bytit telefon eller köppt nått annat helt onödigt för mycke mer pengar... Som då itne har med säkerhet att göra!
av inli
Då kan jag avsluta tråden med att säga att 2,2 ohm fungerar om man sätter det på rätt ställe :)

Hade missat att det sitter en kondensator i själva tändarkontakten i serie med ledningen och följden blev att jag hade lött in resistorn på fel sida om denna...

/IL
Användarvisningsbild
av CarMan
kan vi få reggnumret på bilen, så ingen råkar köpa den av dig av misstag.
Användarvisningsbild
av CarMan
på den bilmodellen andvänds mjukvara, av den anledninngen att volvo inte vill bli inblandad ifall nån själv skruvar med säkerhets systmet.
som redan nämts så är det farligt om man tror att airbagen finns men den inte gör det, på sama sätt som det är farligt om den finns där men man tror att den inte gör det.
så det ska tydligt stå i bilens registreringsbevis om den är inkopplad eller ej, en sån handling kommer alltid NY till en NY ägare.
sen sparas dokumentetionen hoss volvo, så dom vet vem som skruvat med SRS systemet & även i den berörda firmans system ska det sparas.

Om man skruvar själv, eller lägger ut info på forumet helt öppet (bra mycke sämre att lägga sånt här öppet än vikvig invo on VADIS)
om man nu skruvas själv så kommer risken öka att nån glömer om den är in eller urkopplad. det kan vara lathet/glömska, men också skilsmässa, olycka, dödsfall m.m. som gör att denna viktiga info försvinner...

Låter lite som det är delade meningar, […]

https://www.youtube.com/watch?v=MhBzo9TUaBI

Om Bilia tar 900 för ett arbete hur litet det[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]