Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av d98josu
Hej. Har en V70N 2006 som gått ca 7000 mil. Sista veckan har jag märkt att luckan inte orkar ända upp (dvs högre än vågrätt). Tidigare kunde man släppa luckan efter halva vägen så öppnades den resten själv. Har inga problem med att den sjunker oavsett i vilket läge den ställs i. Kan mn spänna / smörja något för att detta skall funka.

/ Johan (My first post :D )
av hansjkpg
d98josu skrev:Hej. Har en V70N 2006 som gått ca 7000 mil. Sista veckan har jag märkt att luckan inte orkar ända upp (dvs högre än vågrätt). Tidigare kunde man släppa luckan efter halva vägen så öppnades den resten själv. Har inga problem med att den sjunker oavsett i vilket läge den ställs i. Kan mn spänna / smörja något för att detta skall funka.

/ Johan (My first post :D )
Välkommen Johan! prova med att smörja med någon silicon/litiumspray på burk som sprutas på, jag vet inte om något går att spänna /justera, kan vara så att den ena börjar bli dålig då kan den klarar av att hålla kvar luckan, men inte att lyfta hela vägen.
Senast redigerad av 1 hansjkpg, redigerad totalt 0 gånger.
av Bamse
d98josu skrev:Hej. Har en V70N 2006 som gått ca 7000 mil. Sista veckan har jag märkt att luckan inte orkar ända upp (dvs högre än vågrätt). Tidigare kunde man släppa luckan efter halva vägen så öppnades den resten själv. Har inga problem med att den sjunker oavsett i vilket läge den ställs i. Kan mn spänna / smörja något för att detta skall funka.
Intressant, jag har samma problem och undrar liksom du hur man kan fixa detta utan att det kostar skjortan. Har egentligen inte studerat konstruktionen mer än att jag noterat att luckan lyfts av någon magisk fjäder i taket (d-stolparna?) Det borde ju vara en rätt så ordentlig belastning/kraft då lyftkraften kommer väldigt nära gångjärnen.
Användarvisningsbild
av CarMan
det ska vara så.
så länge du inte får luckan i uvet så funkr det som det ska.
men her på de senare årsmodellerna minskat kraften i dämparna som hjälper till att göra luckan viktlös (ja dom ska bar gör att luckan käns lättare) deta gjordes på grund av kundklagomål på att det var för trögt att stänga luckan.

det går att beställa de äldre dämparna med mer kraft, om man tycker att detta är ett problem.

dessa dempare inehåller gas, vilket krymper i kyla, därför märker ni skillnad nu mot i sommras.
av d98josu
OK Carman. Så detta beteendet är "by design". Inget som stör förutom de gånger man slagit i huvudet i tron att luckan lyft sig själv sista 20-30 cm.

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]