Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knasen
#35343
Kolla batteriet först, så att det är ok, bilen tar strömmen från batteriet i första hand vid startögonblicket/efter att motorn startat tills generatorn uppnår ett visst voltantal, sedan tar generatorn över strömförsörjningen till bilen. Även lamporna tar strömmen från batteriet efter att bilen startat tills generatorn tar över, den enda gången batteriet lämnar ifrån ström under körning av motorn och generatorn igång, är när generatorn kapacitet i inte räcker till, lite dunka,dunka i bandaren med det stora slutsteget+ värmesätet + värme i på bakrutan, då hjälper batteriet generatorn tills strömförbrukning sjunker, och batteriet börjar att laddas igen

Klockan drar så lite ström vi snackar 0,0005 mA om du bara kopplade klockan till batteiet så det skulle räcka i ett par år :wink:, det går att räkna ut det matematiskt.
Användarvisningsbild
av Whisky
#35353
Tackar Knasen, för en intressant utläggning!
Japp, jag ska kolla batteriet! FÖRMODLIGEN är väl det boven idramat i alla fall vad beträffar strålkastarfördröjningen...
Och förmodligen har jag ett ganska gammalt batteri, Ska se vad jag kan luska ut i papiren, om det finns något kvitto eller notering om byte senast.

Lite fundersam blev jag dock eftersom man läst att ett dåligt batteri på dessa bilar verkar ställa till med bra mycket mer bekymmer än vad jag upplevt. På mina andra bilar jag haft har man ju märkt att ett batteri är dåligt när det slutar ta laddning, laddar ur snabbt eller får problem i kyla. Dessa symptom torde nog gälla för nyare volvobilar också... Men jag tänkte om det fanns några "förtecken" i stil med de jag märkt med lyset och klockan.

Beträffande klockan så förstår jag ju att den drar förhållandevis mikroskopiska mängder ström... men vad vet man om dessa moderna bilar fulla med elektronik, som lekman? Jag hade någon vag och lösryckt teori om att kanske bilen prioriterade ström till exv larmet (som borde dra mer än klockan) när batteriet var på väg att bli kasst.... och därför vart andra smärre funktioner lidande som t ex klockan.. Men så var det alltså inte!

Rek bytesintervall 12000 mil Vem rekommender[…]

Luftfjädring V90

Precis. Samtidigt är produktnamnet Four-C en […]

Har idag förnyat VOC. Alltså Volvo appe[…]

Huvudkontorer i Växjö troligtvis. Ring d[…]