Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av matzen10
eccy243 skrev:
Perra N skrev:Hur är utväxlingen på en V70 på 2:an? Klarar den 100? Vill inte prova på en kundbil, därför ställer jag frågan till er som har såna bilar.
Jorå, den klarar nästan 110 på tvåan (D) . Provade med en inbytesbil :lol: .
Skäms på sig! :-(O)

M V H
---> Matz
av Perra N
Då är egentligen den enda gången man behöver dra den så mycket, när man ska klocka den med en G-tech. Annars är det nog inte att rekommendera.... :wink:
Jag flyttade upp varvområdet en hel del när jag byggde 3" från turbon på min bil. Innan var det knappt lönt att dra över 4800, men nu drar den helt ok upp till 5500.
av Hellrider
matzen10 skrev:
eccy243 skrev:
Perra N skrev:Hur är utväxlingen på en V70 på 2:an? Klarar den 100? Vill inte prova på en kundbil, därför ställer jag frågan till er som har såna bilar.
Jorå, den klarar nästan 110 på tvåan (D) . Provade med en inbytesbil :lol: .

M V H
---> Matz
Jag klarade 114 enl vida på en nybil :lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
av greeeken
Hellrider skrev:
matzen10 skrev:
eccy243 skrev: Jorå, den klarar nästan 110 på tvåan (D) . Provade med en inbytesbil :lol: .

M V H
---> Matz
vilken motor?
av Pebben
Perra N skrev:Jämför inte en F1-motor med en hederlig Volvo-spis. Kolla bänkningar som är gjorda på chipsade Volvo-turbomaskiner, så kan du se att om du växlar mellan 5000-6000 varv så hamnar du på maxvrid på nästa växel, vilket innebär snabbare acc. Visst, vill du kunna få en bra 0-100 tid, kan man kanske dra den extra på 2:an, men annars är det klart ointressant. Hur är utväxlingen på en V70 på 2:an? Klarar den 100? Vill inte prova på en kundbil, därför ställer jag frågan till er som har såna bilar.
Nej där har du dessvärre fel, även ett lägre vridmoment på högre vartal gör bättre accelration än om du växlar och har max vridmoment. Anledningen är just utväxlingen. Drivande momenten på bakhjulen blir lägre om du växlar även om motorn lämnar högre vridmoment.
av Hellrider
greeeken skrev:
Hellrider skrev:
matzen10 skrev: Skäms på sig! :-(O)

M V H
---> Matz
vilken motor?
170
av Pebben
Loner skrev:
Pebben skrev: Det finns en anledning till att F1 bilar varvar mycket och har ett förhållandevis lågt vridmoment.
Detta gör att dom får växla hela tiden, för att ligga på rätt varvtal,
Annars tappar motorn helt orken..

/L
Japp det är helt korrekt, eftersom lågt varvtal med lågt vridmoment ger usel accelration. En turbobil med högt vridmoment på låga varv ger en bekvämare möjlighet då man även på låga varv har en acceptabel acceleration, även om den trots allt är lägre.
Användarvisningsbild
av greeeken
Kollade idag, varvstoppet ligger på 7000 varv o inte på 6500 på en s60 med 170 hästar
Användarvisningsbild
av Loner
greeeken skrev:Kollade idag, varvstoppet ligger på 7000 varv o inte på 6500 på en s60 med 170 hästar
Spekulativ fråga, är det lika på alla växlar?

/L
Användarvisningsbild
av greeeken
nu har jag inte maxat 4 o 5 men varvstoppet ligger på 7

Rek bytesintervall 12000 mil Vem rekommender[…]

Luftfjädring V90

Precis. Samtidigt är produktnamnet Four-C en […]

Har idag förnyat VOC. Alltså Volvo appe[…]

Huvudkontorer i Växjö troligtvis. Ring d[…]