Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DJ
D5 PAz skrev:Finns det någon som vet om det finns några höjningskit till nya V70 ?

Skulle vilja öka markfrigången på min D5 -04.

/Per
Bi-Fuel bilarna är lite höjda bak. Du borde kunna ta de fjädrarna och dämparna.

Fram kan du antingen skaffa längre/hårdare fjädrar, förlänga fjäderbenet eller svetsa om fjäderskålen till en annan höjd.

Eller köpa coilover-konverterings kittill fjäderbenen. Sen kan du fritt välja fjäderstyvheter och ride height efter humör.

Har också hört nåt rykte om ett "lift kit" till XC70 som kanske skulle gå att använda. Men jag vet inte var det säljs.

Snikvarianten är att botanisera på Biltemas hyllor med tumstock och skjutmått i högsta hugg. Leta upp en tillräckligt lång och styv fjäder med rätt diameter så är problemet löst.
av Perra N
Det är ju inte bara fjädrarna som i så fall behövs bytas, utan även dämparna. Annars kommer du att få det otrevligt när dämparen når toppläget!
Användarvisningsbild
av DJ
Perra N skrev:Det är ju inte bara fjädrarna som i så fall behövs bytas, utan även dämparna. Annars kommer du att få det otrevligt när dämparen når toppläget!
Det beror på hur mycket man höjer. Det är ingen fara om dämparen når toppen vid extremaste kurvtagningen. Men om den hela tiden slår i kan det bli obekvämt, så klart.
av Perra N
Jag trodde ju att han skulle "suva" sin V70! :wink: Ska han bara ha upp den 10-20 mm så ska det nog inte spela någon större roll.
Användarvisningsbild
av DJ
Det finns väl bortåt 100 mm droop original.

Hälften av det borde man kunna använda till ökad ride height, i alla fall om fjädringen är hyffsat styv.

(Varför blir det alltid så mycket svengelska när man pratar bilar)
Användarvisningsbild
av koneo
Det första jag gör när jag köpt en bil är att sänka den. Alltid. Hade jag behövt höja den så hade jag köpt en XC istället.
V90cc vibrationer

Går i tankarna att införskaffa en v90cc[…]

Indikationer på att backventilen vid insprut[…]

Har D4204T5 samma problem som D4204T14? nån […]