Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DJ
Men i Linköping var Volvos oljehylla proppfylld med just Mobil1. ?:-/
av Perra N
Volvo i Skåne kör med Mobil iaf. Deras grossistsäljare frågade om jag inte ville handla av dem istället för min nuvarande leverantör.
Det viktigaste är inte märket, utan kvaliteten och intervallerna.
Användarvisningsbild
av CarMan
vist kanske Mobil1 har rätt ingridienser i sin olja, det säger jag inte imot, då jag inte kan deras produkter.
om man bara följer rätt klasning (bokstavskombinationen) så får du en olja som är bra för motorn. Men förutom den klassningen som finns i taxt, så kan oljorna ha andra egenskaper som är bra o dåliga för olika motorer & denna sys inte i nån text på burken.
jag vet att castrol har en olja som gär att man inte får så mycke problem med vevhusventilationen
av Jaco
Kan bara säga att den auktoriserade Volvo-verkstan i min stad använder sig enbart av Mobil 1, så snacket om att ett stort märke som Castrol skulle ha gjort en specialolja som särskilt lämpar sig för just Volvo har jag mycket svårt att köpa...
av jbl
Jodå det är dagens sanning att Castrol ihop med Volvo tagit fram en SLX R-tec 0W30 olja API SL/SM, ACEA A5/B5 för förlängda bytesintervall.
av Hellrider
DJ skrev:
Sparkz skrev:
DJ skrev:Dessutom ser jag det som mycket märkligt att behöva rengöra vevhusventilationen så ofta som varje år, oavsett om jag gör det själv eller betalar själv för att få det gjort.
Bilar kräver service, så är det. Det är väl inte konstigare än att du behöver byta olja, luftfilter, smörja gångjärn osv...

"Catchtank"= oljefälla finns, det är den som sitter under insuget, en svart plastburk. Vevhusgaserna går genom en labyrint i den och oljan (det mesta av den) rinner tillbaka till tråget.
"Jo, det är konstigare. Alla bilar behöver service, men alla behöver inte rengöra vavhusventilationen regelbundet för att inte packboxarna på vevaxeln ska ge upp i förtid. De flesta bilars vevhusventilation är underhållsfri."

Intervallen är 16000 mil,,,,,,,..........................
Användarvisningsbild
av CarMan
olika oljor ha desutom olika egenskaper på p-boxar m.m.
med R-tec ska det inte läcka lika lätt från vevaxeltätningen!

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]